Begär offerter på mötesbokning – kostnadsfritt!
Mötesbokning är en väl beprövad metod för att öka försäljningen och få fler kunder. Genom att anlita ett företag som hjälper er med mötesbokning så får era säljare komma ut och träffa företag som har visat intresse genom att boka upp ett möte för att träffa en säljare.
I de allra flesta fallen så är mötesbokning en väl värd investering och ofta får man en väldigt hög ROI (Return on investment) När man anlitar ett företag för att få hjälp med mötesbokning är det viktigt att båda parter förstår varandra och man väl kommunicerar hur samarbetet ska se ut.
Vi hjälper er att hitta rätt samarbetspartner genom att skicka ut er förfrågan till våra samarbetspartners och informera om era behov, ni får sedan flera olika offerter från flera olika företag och ni kan sedan själva välja vilken aktör och offert som passar just er.
Olika ersättningsmodeller för mötesbokning:
Betalt per bokat möte:
Enligt denna modell betalar ni för varje inbokat möte. Viktigt att tänka på vid denna ersättningsmodellen är att den ställer höga krav på att kvalitativa möten blir inbokade och att parten som tar emot mötet är väl införstådd när och hur mötet kommer att hållas. Risken är att många möten tackas ja till i all hast och sedan avbokas och inte blir av. Då kan ni riskera att lägga ut pengar på möten som i slutändan inte blir av.
Betalt per bokat och genomfört möte:
Denna modell är att rekommendera då ni vet att ni betalar enbart för de möten som faktiskt blir genomförda och den ger mötesbokaren incitament att boka in kvalitativa möten som måste bli genomförda för att sedan få betalt.
Betalt per arbetad timme:
En annan modell är att betala per arbetad timme. Fördelen med denna varianten är att ni kan välja precis hur många timmar ni få levererade med mötesbokning. Om mötesbokaren gör ett bra jobb kan ofta den totala kostnaden för mötesbokningen blir mindre. Risken med att göra på detta viset är att om mötesbokaren inte klarar att leverera tillräckligt många möten så kan det bli för lite möten inbokade sett till investeringen i mötesbokning.
Startavgift:
Värt att notera är att många företag som arbetar med och erbjuder mötesbokning tar en startavgift vid varje nytt projekt. Denna avgiften tas ut då det är ofta är en del jobb med att komma igång med ett nytt projekt då företaget måste lära sig mycket om hur kundens företag fungerar, ett manus måste skrivas, rätt målgrupp måste identifieras och liknande.
Hur tas en lista fram för att ringas på?
Ni kommer tillsammans med företaget som erbjuder mötesbokning fram till vilken typ av företag som ska bearbetas. Om ni själva inte redan har en lista med företag som ni vill ska bli kontaktade så kan ofta företaget som ska hjälpa er med mötesbokningen hjälpa er att ta fram denna listan. Tänk på att dessa listor ofta kostar att köpa in.Vi rekommenderar att ni noga tänker ut vilken typ av företag ni vill nå ut till för att tiden som ni sedan lägger på att åka ut och träffa företagen blir så effektiv som möjligt.
Kan vi börja med ett pilotprojekt för att se vad mötesbokningen ger oss?
Många gånger så kan det vara bra att börja med att göra ett pilotprojekt innan man skriver ett längre avtal. Det kan till exempel vara att man kommer överens om att börja med att boka in 10 möten innan man skriver ett längre avtal för att se lite hur det fungerar och vilken kvalitet det är på mötena man får levererade.
Var ska mötet hållas?
I de allra flesta fallen så hålls mötet hos den potentiella kunden man åker ut till. Det kan dock vara en bra idé att erbjuda företagen ni ska träffa att få komma till er, i vissa fall kanske de inte har en lokal av ses i av någon anledning. Det blir också allt vanligare att hålla mötet via nätet och göra den första presentationen online. Fördelen med detta är att ni slipper att åka iväg och ni kan dessutom enkelt hålla möten online med företag över hela landet eller till och med utomlands. Fundera på vad som passar bäst för er.
Viken programvara ska användas?
I de allra flesta fallen vill en mötesbokare jobba med ett säljverktyg eller ett CRM-system. Detta gör det mycket enklare att hålla reda på vilka man har redan har ringt, vilka som ska ringas till igen och så vidare. Kan ni erbjuda ett verktyg som den eller de som bokar in mötena kan arbeta i? I många fall har redan företag som ska hjälpa er redan denna typ av programvara och eftersom att de är vana vid just det systemet så är det i de allra flesta fallen en bra idé att det användas.
Så lyckas ni bättre med mötesbokning:
Det är viktigt att ni ger företaget som ska hjälpa er så mycket information som möjligt om ert företag och era tjänster eller produkter. Hur skiljer ni er från andra aktörer som finns i er bransch? Varför ska man träffa just er?Vad har ni för USP:ar (Unique selling points)? Hur ser eran drömkund ut? Genom att förklara så mycket som möjligt om er så ger ni er själva bästa möjliga förutsättningar för att ni ska få så många och högkvalitativa möten som möjligt.
Vanliga frågor om mötesbokning
Har du en omedelbar fråga som kräver ett omedelbart svar?
Alla frågor besvaras direkt på den här sidan.
Hör av dig om du har andra frågor som du vill ha närmare svar på, så hjälper vi dig!
Vad innebär Mötesbokning?
Mötesbokning är en tjänst där säljare ringer, följer upp och bearbetar kvalificerade leads. Syftet med tjänsten är att säljare ska kunna kommunicera med kunder, med förhoppningen att boka möten, vilket i sin tur kan leda till att andra säljare levererar mer detaljerade säljargument och i bästa fall sluter avtal.
Hur kan mötesbokningstjänster hjälpa ditt företag spara tid och resurser?
Att hitta prospekt, presentera företaget, boka in möten och sluta avtal kan ihop med allt annat de måste göra verka överväldigande för en säljare. Mötesbokningstjänster, å andra sidan, kan minska arbetsbördan och man kan därmed undvika sådant som slösar tid.
Hur kan ni försäkra att mötena blir med viktiga beslutsfattare?
På Extern Mötesbokning ser vi till att våra partners genomgår en kvalificeringsprocess för leads så att de kan vända sig direkt till företagets främsta beslutsfattare. Processen gör det möjligt för våra partners att ta reda på om prospektet passar in på ICP-profilen (ICP = Ideal Customer Profile) och ger samtidigt prospektet chansen att bli kund och bygga en långsiktig relation. Detta är både krävande och en utmaning, men att boka möten med undermåliga prospekt är ännu värre.
Vad kostar outsourcad mötesbokning?
Det finns ingen specifik taxa eller ett specifikt pris för mötesbokningstjänsten. Priset för mötesbokning beror på timpriset, bokade möten och avslutade möten. Du måste också ta hänsyn till din bransch och kunderna du letar efter. Läs gärna artikeln "Vad är ett rimligt pris för mötesbokning?", om du vill ta del av rimliga ersättningsmodeller för mötesbokningskostnader.
Varför är mötesbokning viktigt?
Nedan följer en rad fördelar med en mötesbokningstjänst:
- Det skapar försäljningsmöjligheter för ditt företag.
- Säljare hittar ständigt innovativa strategier för att förbättra resultat.
- Mötesbokning förbättrar kvaliteten på leads.
- Inga prospekt eller försäljningar går förlorade.
- Hjälper till med att bibehålla varumärkenas image.
- Hjälper dig att öka och/eller nå intäktsmålen.
När du väl tillämpat mötesbokning på ditt företag kan du med ens njuta av fördelarna.
Men för att bättre förstå fördelarna hänvisar vi dig till vår detaljerade förklaring.
Hur utökar jag mötena?
Företagets säljare kan göra noga efterforskningar och förberedelser för effektiv mötesbokning. De kan skapa en CTA som sticker ut, lägga till ett bokningsalternativ, uppdatera informationen och påminna prospekten om bokningsfunktionerna (om sådana finns). Men det bästa sättet att utöka dina möten på (och som dessutom sparar energi och tid) är genom att outsourca till ett B2B- och mötesbokningsföretag i din region. Dessa företag utser erfarna och professionella säljare som använder avancerade metoder och tekniker för att skapa kvalitetsmöten.
Hur följer man upp efter ett möte?
Våra högt kvalificerade mötesbokare rekommenderar att skapa ett uppföljningsschema som beskriver ditt nästa samtal eller e-postmeddelande, som ett slags påminnelse. Normalt följer man upp ett möte en eller två dagar senare, främst för att visa tacksamhet. Men uppföljningssamtal och -epost beror på prospektet och på vad som erbjudits. Endast en väl erfaren mötesbokare kan sätta ihop ett riktigt bra uppföljningsschema.