6 vanliga missförstånd gällande B2B-mötesbokning

Hur många Google-annonser har du sett om mötesbokning? Och hur många har du redan klickat på?

De flesta marknadsförare är försiktiga när de planerar sina B2B-kampanjer. De vill att varje stadie i B2B-marknadsföringsprocessen ska vara så gott som perfekt. Och om något skulle vara perfekt backar de inte för att ta det till en ännu högre nivå!

Dessvärre tror vissa fortfarande på missuppfattningar och myter när det kommer till att outsourca till B2B-leadgenereringstjänster, som till exempel mötesbokning.

Att outsourca innebär att anlita utomstående företag till att hjälpa ens eget företag. Samtidigt är outsourcing till en mötesbokare en annan process som syftar till att bearbeta dina leads eller potentiella kunder och förvandla dem till konsumenter.

Tjänster för B2B-mötesbokning har en lång tradition av höga konverteringsandelar för många företag i flera olika industrier. Men varför undviker dessa företag denna fantastiska tjänst?

Det kan ha att göra med tidigare erfarenheter av B2B-mötesbokningsföretag. Kostnaderna för tjänsten kan också spela in. Men oavsett anledning ska vi nu titta vidare på några av de missuppfattningar som är vanliga.

6 vanliga missförstånd gällande B2B-mötesbokning

Under de senaste åren har vi sett företag kämpa för att generera kvalificerade leads och potentiella kunder på grund av den missuppfattning som mötesbokning för med sig. Här har vi pekat ut de vanligaste missförstånden och varför du inte ska lita på dem.

"Att boka ett kvalificerat säljmöte är enkelt"

Tycker du att det är enkelt att ägna en massa tid åt flera olika uppdrag samt åt ändringar av mötesbokningsmanuset, så håller du säkert med om detta.

Men sanningen är den att alla de telefonsamtal och epost-konversationer som krävs för att bearbeta leads och kvalificera prospekt sker inte över en natt. Att hantera personliga möten kan ta flera veckor eller till och med månader - särskilt inom B2B-branschen.

Enligt en nyligen genomförd studie av Abstrakt Marketing Group tar det cirka 47 dagar från det första samtalet för programvaruindustrin att planera ett möte.

Vidare kräver mötesbokning flera andra kritiska åtgärder att genomföra. Några exempel på sådana åtgärder är att dela företagets värdeerbjudande, uppdatera databasen och schemalägga ett uppföljningssamtal.

I vissa fall kan företag behöva kontakta fler än tio andra företag för att få ett enda kvalificerad lead. Det är definitivt inte så enkelt som vissa tror, och därför söker sig många företag till mötesbokningstjänster.

"Vårt säljteam kan boka möten utan hjälp från andra"

När man tänker efter verkar det rätt enkelt att ringa ett prospekt och hålla igång ett samtal. Men hur övertygande är ditt säljteam när det kommer till uppföljningssamtal? Hur kan de på ett effektivt sätt övertyga prospekt om att boka in ett andra möte? Och ännu viktigare: hur många timmar kan de lägga på detta?

Säljare är kända för att vara bra "avslutare". Detta innebär att de hellre fokuserar på att avsluta en affär än på att hitta leads.

Det kanske inte är någon bra idé att blanda deras huvudsakliga uppgifter, som att utveckla relationer och förhandla avtal, med mötesbokningstjänster.

Istället för bra resultat för företaget kan det föra med sig färre kvalificerade möjligheter.

"Att utbilda internförsäljningsteamet är mer produktivt och kostnadseffektivt."

Tänk dig den ansträngande processen som hela säljteamet måste genomgå. Affärsledare, chefer och rekryterare måste planera arbetsflödet, samla in nödvändig utrustning, anställa kvalificerade mötesbokare, utbilda samt övervaka verksamheten. I vissa fall kan de behöva upprepa hela processen.

Och det är inte allt. Internförsäljningsteamet kan också behöva utveckla strategier för bemötande, hantering och uppföljningssamtal.

  • Vill du följa strategier för icke begärda samtal (så kallade "cold calls")?
  • Eller hellre satsa på en strategi för värma upp leads?
  • Måste vi ändra i manuset för varje prospekt?

I slutändan är det kontraproduktivt att bilda ett internförsäljningsteam och man kan bli tvungen att behöva följa ännu fler steg och processer.

"Mötesbokningstjänsten fungerade aldrig"

Mötesbokningstjänster fungerar inte om man outsourcar till lågbudgetföretag. Det är sannolikt billigare och går säkert snabbare, men allt de satsar på är att boka möten - oavsett om leadsen är kvalificerade eller ej.

Men ett pålitligt leadgenereringsföretag skulle däremot göra mycket mer än bara ringa prospekt och bocka av dem från listan. De diskuterar gärna de riktlinjer du satt upp för att mötena ska få kallas för "kvalificerade". De kan till och med överväga ramverket BANT (budget, authority, need and timeline) för att avgöra vilka leads som ska prioriteras.

"Det är ingen skillnad på billig mötesbokning och dyr"

"Man får vad man betalar för". Den billigare varan eller tjänsten innebär inte bättre kvalitet. Faktum är att det kan vara precis tvärtom.

Några av dessa "prisvärda" tjänster är helt enkelt bara intresserade av att boka möten.

Det spelar ingen roll ifall någon var intresserad eller inte. Poängen är bara att jobbet är utfört. Men så ska det inte vara. Detta kan slösa med både din tid och dina pengar. I det fallet är du benägen att spendera mer.

Så varför inte använda kvalitetstjänster istället? Du kan läsa det här inlägget om kostnader för mötesbokning för att få en bättre uppfattning om de olika prissättningsmodellerna för mötesbokningsstjänster.

"Alla mötesbokningstjänster är likadana"

En annan vanlig myt gällande mötesbokning är att alla mötesbokare är likadana.

Vore detta sant hade företag kunnat komma i kontakt med samt outsourca till alla företag som tillhandahåller mötesbokningstjänster. Men det är inte sant.

Alla mötesbokningsföretag har olika sorters värdeerbjudanden. Vissa företag fokuserar enbart på antalet leads de kan boka, medan andra fokuserar på kvalificerade möten.

Till exempel kan en komplex bransch behöva en mötesbokningstjänst som fokuserar på handelsvaror. Men detta är inte tillämpbart på ett företag som sysslar med sjukvård. Dessa passar bättre ihop med ett säljteam med medicinsk expertis, samt skräddarsydda mötesbokningskampanjer.

Att outsourca till en mötesbokningstjänst kan vara värdefullt för ditt företag så länge du väljer det mest lämpliga företaget som du kan samarbeta med. I slutändan hänger de kvalificerade säljmötena på dina beslut.

Försök i mesta möjliga mån att inte tro på dessa myter och missförstånd gällande mötesbokning, särskilt då det inte är befogat att göra det.

Gör gedigen efterforskning om marknaden, fråga ditt säljteam, konsultera experterna och välj en högkvalificerad partner för ditt företag.

De goda nyheterna är att Extern Mötesbokning vet precis var man hittar dem! Vi kan hjälpa dig att komma i kontakt med våra mötesbokningspartners i Sverige, som i sin tur kan hjälpa dig att boka fler möten.

Ring oss idag på telefonnummer 010 551 5200 för att få veta mer, eller mejla oss för en gratis offert.