Prospekteringsguide: 8 sätt att få prospekt snabbare

October 18, 2021
Telemarketing
Såhär enkelt är det:
Välj önskad tjänst och begär offerter.
Vi matchar din begäran med våra partners.
Du mottar kostnadsfritt offerterna.

Att sluta avtal och sälja kräver kunder. Vem ska annars köpa det du erbjuder?

För att hitta prospekt måste ett företag genomgå en organiserad och tråkig prospekteringsprocess. Men jag tror att vi alla kan hålla med om att det inte är lika spännande som att delta i branschens webbinarier eller lika spännande som att sluta avtal.

Prospekt tenderar att skjuta upp eller ställa in uppföljningssamtal. Det här är varför säljare anser att prospektering är det svåraste med hela säljprocessen.

Men när en pipeline bearbetas kan den få igång försäljningen och skapa utrymme för fler affärsmöjligheter.

Vad är säljprospektering?

När någon visat intresse för din produkt eller tjänst betraktas denne som ett prospekt. Marknadsföringsteamet kan dock behöva göra mer än att bara lista kontaktinformation och se efter om prospekten är villiga att göra ett köp eller inte.

Prospektering är det första steget i säljprocesseen. Det går ut på att känna igen nya leads eller prospekt och kontakta dem för att göra dem till betalande kunder.

Att prospektera innebär att man bearbetar varje prospekt genom att regelbundet engagera sig i dem och visa dem ens värdeerbjudande. Kort sagt kräver prospektering att man bygger upp en god relation med sina kunder.

Vi vet att man för att bli framgångsrik i affärer alltid måste leta efter nya kunder. Det är så man bibehåller en stadig tillströmning av vinster och ens anställda glada!

Men det kan ta mycket tid - tid som annars kan gå till marknadsföring eller kundservice om företaget inte har tillräckligt med personal för att hantera alla aspekter samtidigt.

Som du redan vet är den största utmaningen i denna försäljningsprocess att hitta rätt person att interagera med på kort tid. Hur kan marknadsföringsteamet eller ens säljteamet leta efter potentiella kunder och presentera en säljpitch?

säljprospektering

Utgående vs inkommande prospektering

Säljare har alltid haft svårt att veta vilken typ av prospektering de ska använda. Men de ständiga förändringarna inom säljprocessen har fått dem att lära sig två värdefulla tekniker: inkommande och utgående prospektering.

Utgående prospektering

Detta innebär att ett företag presenterar sig själva, sin produkt och sin tjänst för leads som ännu inte visat intresse. Det kräver icke-begärda samtal och mejl, oombedda meddelanden på sociala medier och mer research för att få kontakt med ett prospekt.

Inkommande prospektering

En process där man hör av sig till leads som redan visat intresse för din produkt, din tjänst eller ditt företag. Jämfört med utgående prospektering krävs det mindre research, för att utforska relationen används varma mejl och det är ett bra sätt att kommunicera med leads som är bekanta med ditt varumärke.

8 sätt att snabbt få prospekt

Eftersom det är en process som skiljer sig från bransch till bransch finns det ingen mall för prospektering. Men det finns några sätt du kan göra upplevelsen lättare och mer fruktbar.

Vi har delat några av de bästa strategierna som hjälper dig att komma igång med ta reda på hur du bäst når prospekt inom ditt respektive område.

Skapa en profil över ditt ideala prospekt

Hur ska du kunna hitta rätt prospekt att fokusera på bland alla åtta miljarder människor som lever på jorden?

Ta en titt på din bransch och skapa en idealisk kundprofil - detta kan berätta allt du behöver veta för att hitta nästa potentiella kund för ditt företag.

Det kan antingen vara en vanlig demografisk profil över en individ eller en firmografisk profil över företag. När du gjort detta kan du lära känna dina prospekt och var du kan hitta dem.

Du kanske tror att du känner till alla ställen där man kan hitta prospekt, men det finns alltid fler.

Om dina mest lönsamma kunder är företag som söker tillverkare, gå direkt till webbplatser för den B2B-relaterade marknadsföringsindustrin och andra relaterade källor som de ofta besöker.

Ta reda på deras smärtpunkter och vilka sätt att hjälpa dem att lindra sina bekymmer som finns. Kom alltid ihåg att dina kunder är ditt företags grundstomme, därför är det så viktigt att du förstår dem.

Inte bara kan du enkelt hitta nya prospekt genom att skapa en profil över idealiska prospekt, men du har också undvikit att slösa bort din värdefulla tid på ointresserade leads.

Jobba på dina samtalslistor

Har du någonsin känt att dina listor över "kalla" och "varma" samtal (icke-begärda respektive begärda samtal) är lite passé? Det är inte försent att göra något åt det.

Ägna lite tid ått gå igenom dem, ring de samtal som behöver ringas, och se sedan hur stor inverkan de har på din försäljning när du fortsätter att följa upp prospekt som visat intresse för dina produkter eller tjänster.

Att ringa gamla kunder är fortfarande den mest effektiva strategin för prospektering.

Även om de ännu inte är redo att göra ett köp kan du fortfarande ta reda på vilka utmaningar de står inför, vad de har för behov och preferenser och, framförallt, hur de planerar att ta sig an utmaningarna.

En viktig del av försäljningsprocessen är att förstå sin kund. För att få en bättre uppfattning kan det vara fördelaktigt om du frågar dem om deras utmaningar och behov så att de känner sig förstådda på individnivå till nästa gång.

Det kan vara svårt att veta vad en kund behöver, om kunden själv inte vet, men ställer man öppna frågor, som "vad bidrar det här företaget med?" och "hur kan x förbättra ditt företag?", svarar de ofta med något värdefullt som leder diskussionen vidare.

Får du ingen information från dina prospekt kan du följa upp några dagar eller veckor senare. Håll sedan ett öga på listan och jobba med den kontinuerligt.

Ta kontakt genom personliga mejl

I dagens digitala klimat behöver säljare kunna kommunicera på flera olika sätt. Icke-begärda samtal samt vanliga telefonsamtal är fortfarande efterfrågade, men det är också marknadsföring via mejl.

Vissa människor kan gilla att skicka långa mejl framför kortare, men det har inte gjorts någon forskning som visar att längre mejl skulle vara mer effektiva än kortare.

En bättre marknadsföringsstrategi är istället att skicka personliga mejl. Varje mejl behöver inte vara unikt för varje kund, men hitta något unikt hos var och en, som till exempel intressen eller preferenser, och anpassa mejlet därefter - dett kommer göra att du sticker ut från mängden.

För detta är mallar det mest effektiva verktyget. Ägna åtminstone en kvart åt att skicka och svara på mejl, anpassa dem efter varje prospekts behov och ta upp sådant som bekymrar dem - så blir du bättre på prospektering.

Be dina kunder att rekommendera dig

Be dina kunder att rekommendera dig

Människor som delar samma intressen grupperas ofta tillsammans. Det bästa vore om du kunde be dina nöjda kunder och mest lönsamma leads att de rekommenderar dig till kollegor - till någon som delar deras passion och även deras problem.

Word of mouth-marknadsföring är ett mycket bra sätt att påverka de beslut som fattas; med varje rekommendation har du fått minst ett nytt prospekt.

Det bästa tillfället att be kunden att rekommendera dig är när de känner sig nöjda. De tvekar inte att rekommendera dig om de tror att det kan gynna en vän eller affärspartner till dem på samma sätt som det har gynnat dem själva.

Bygg upp din närvaro på sociala medier

Sociala medier är en digital plattform som har vuxit enormt under det senaste decenniet och det visar inga tecken på att sakta ner. I år, 2021, finns det cirka fyra miljarder sociala medieanvändare världen över, varav de flesta använder detta för att hålla kontakten med familj och vänner.  

Det är tydligt att sociala medier växer och fler och fler företag använder det som en potentiell marknadsföringskanal.

Men det är inte bara webbaserade företag som använder sociala medier. Även fysiska företag och butiker kan använda till exempel Facebook och Twitter för sin kundkontakt.

Faktum är att fler och fler företag gör reklam på nätet. En enda Facebook-annons gör det möjligt för företaget att interagera med leads och kunder i olika delar av världen.

Genom att ta med nyckelord kan man nå ut till potentiella prospekt även genom en enkel tweet. Sociala medier är ett utmärkt sätt att hitta prospekt till ditt företag.

Men med så många människor på så många plattformar kan det bli svårt att hitta vad du letar efter. Genom att på sociala medier söka på nyckelord för din bransch såväl som på grupper relaterade till vad du gör kan du få kontakt med bättre prospekt.

Förutom Facebook, Twitter och Instagram hyllar Hamna Amjad, community manager på Ridester, även hur effektivt det är att gå med i LinkedIn-grupper, om man vill bygga bra relationer med prospekt.

Och om du tror att dina potentiella kunder använder YouTube eller kommenterar online någonstans, till exempel på Reddit, kan det vara värt att kolla upp och ta kontakt med dem även där.

Sociala medier har blivit en rent avgörande del av prospekteringen för många företag. Du skulle bara veta hur många som skulle ta kontakt med dig på dina sociala kanaler, om de såg att du erbjuder något som intresserar dem.

Håll dig uppdaterad om nyheter i branschen

Det finns olika bloggar, forum och medier som rapporterar om ekonomisk utveckling, företagsverksamhet och andra företagsutvecklingar runt om i världen.

Dessa medier kan ge dig viktig information om hur du letar rätt på potentiella prospekt att kontakta eller kvalificerade leads att sälja dina produkter eller tjänster till.

För att hålla dig uppdaterad kan du även prenumerera på deras nyhetsbrev. Att hålla koll på aktuella händelser och branschnyheter är trots allt aldrig slöseri med tid och kan ge dig ett försprång när du letar efter leads.

Skapa nya möjligheter

Det finns så många sätt att göra en lång, tråkig prospekteringsprocess till ett spännande och kreativt sätt att nå ut.

Förutom att starta konton på sociala medier, gå med i LinkedIn-grupper och prenumerera på nyhetsbrev finns det många andra saker du kan göra för att skapa varumärkeskännedom.

Du kan marknadsföra ditt content genom att fråga bloggare om du får posta dina artiklar på deras sidor som en gästskribent. Genom att göra så kan du nå ut till en stor publik.

Baserat på en rapport från Content Marketing Institute ansåg 61 procent av marknadsförare inom B2B att webbseminarier är den mest effektiva strategin för att marknadsföra content.

Om det är möjligt, så be någon i ditt nätverk eller någon annan som är intresserad att delta i dina webbseminarier.

Uppföljning

Uppföljning

Att prospektera innebär att man bygger långsiktiga relationer med potentiella köpare och kunder. Även om de redan är kunder hos dig bör du ändå hålla kontakten.

Boka ett säljmöte och se hur det går för dem. Ibland räcker det med ett enkelt "hej" eller "hur mår du?" Du kan även skicka inbjudningar till event eller dela relevant content som de kan ha nytta av.

Men vad händer med de leads som aldrig blev kunder?

Ingen fara, ni kommer att höras igen - och då kommer du att ha några ess i rockärmen. Kom ihåg att det är viktigt att vara konsekvent när det kommer till försäljning. Det krävs trots allt envishet om man ska bli framgångsrik.

Och de starkaste banden bildas över tid genom att man visar intresse och att man bryr sig för och är engagerad i sina potentiella kunder.

Fördelarna med säljprospektering

Om du letar efter ett sätt att få ditt företag att växa på är prospektering svaret. Vissa försäljningar kan vara svåra att avsluta, men prospektering kan hjälpa till att öka kundförvärv och bibehållenhet samt förbättra intäktsflödena.

Att hitta prospekt är bland det viktigaste med att bygga ett framgångsrikt företag. Nedan följer några av de viktigaste skälen till varför det är så.

Öka ditt företags intäkter

Prospektering är säljprocessens första steg. Det är prospekten som du på sikt kommer att tjäna pengar på.

Ju mer kvalificerade prospekt du har, desto högre intäkter. Det är sådant som hjälper företag att växa över tid. Denna tillväxt uppvägde riskerna med ökad verksamhet och varukostnader.

Och när säljare ökar sina prestationer och företaget får mer intäkter, vinner alla. Länge ansåg man att företag borde fokusera på att bygga och upprätthålla relationer med befintliga kunder.

Men när fler och fler insåg fördelarna med att leta nya kunder ökades efterfrågan på kvalificerade säljare som kunde öka intäkterna genom att hitta nya prospekt.

Få fler kvalificerade kunder

Att samla leads och välja ut de mest kvalificerade av dessa är en utmaning. Bara för att du har pratat med någon innebär inte det att denne nödvändigtvis kommer att göra ett köp.

Med prospektering får du möjlighet att ställa frågor och bestämma kriterier som kan avgöra vilka köpare som eventuellt är lönsamma och vilka som potentiellt långsiktiga kunder.

Bygga bättre affärsrelationer

Med tanke på hur många branscher det finns är det möjligt att du kan komma att känna dig överväldigad av antalet kunder det finns att höra av sig till. Men att prospektera hjälper dig att förstå dina potentiella köpare.

Du kan få reda på vilka utmaningar och betänkligheter de står inför och vilka lösningar du kan erbjuda. Tack vare detta kan du komma på bättre säljstrategier som kommer att öka dina chanser att sälja och sluta avtal.

Data- och informationsinsamling

Datainsamling är väldigt viktigt när det kommer till prospektering. För att få så många och så bra leads som möjligt måste man hela tiden samla in data.

Data kan komma från så vitt skilda håll som dina kunder, branschtidningar, och till och med konkurrenters webbsidor. Vidare kan man också göra marknadsundersökningar med hjälp av prospekteringar.

Datan kan hjälpa dig att kontakta specifika prospekt och kan hjälpa dig att utveckla långsiktiga säljstrategier.

Slutord om prospektering

Prospektering kan utan tvekan vara något av det jobbigaste med att driva eget företag. Men man kan inte förneka att det också är bland det viktigaste ett företag kan göra för att utöka dess kundbas.

För vissa företag är det tidskrävande och tålamodsprövande. Men i vår digitala tidsålder kan sociala medier som Facebook och LinkedIn göra prospekteringen betydligt enklare.

Behöver du hjälp med att generera leads eller nå ut till prospekt, kan vi hjälpa dig komma i kontakt med de bästa telemarketingföretagen i Sverige.



Den enkla vägen till fler bokade möten.
Anmäl dig ovan kostnadsfritt.

Related Posts

© Externmotesbokning®