Mötesbokning Pris: Hur mycket kostar ett möte?

Både företag som är med på Fortune 500-listan och små företag använder sig av professionell mötesbokning för att få fler möten med kunder. Många företagsägare anser att leadgenereringskampanjer är bra investeringar för att öka deras försäljning.

Detta är inte så förvånande eftersom huvudmålet med att använda en mötesbokningstjänst är att generera kvalificerade leads som har goda chanser att öka intäkter till ditt företag.

Vad är ett rimligt pris för en mötesbokningstjänst?

Genom att outsourca cold calling (icke begärda samtal och mötesbokning till leadgenereringsföretag får ditt säljteam möjlighet att ägna mer tid åt kvalificerade prospekt och behöver inte slösa tid på att jaga leads som ändå inte kommer att leda någonstans.

Om du nu undrar om kostnaden för outsourcade mötesbokningar måste du veta att det inte finns någon bestämd siffra som företag följer för sina cold calling- och mötesbokningstjänster eftersom kostnaden kan variera baserat på följande faktorer:

  • Strategier för sälj- och marknadsföringskampanjer
  • Målmarknad
  • Konkurrens på marknaden
  • Antal utgående samtal
  • Antal kvalificerade leads

Men troligtvis bestäms priset individuellt av varje leadgenereringsföretagföretag.

Prismodeller för mötesbokning

Vill du ha en bra uppfattning om vad mötesbokning egentligen kostar följer här de vanligaste prismodeller för mötesbokningstjänster.

Betala per mötesbokning

Du betalar ett fast pris för en mötesbokningstjänst, även om mötet sannolikt inte blir av. Detta är nog inte det bästa alternativet för företag som outsourcar mötesbokning för första gången.

Såvida du inte är säker på att du får kvalitetsmöten varje gång, är det bättre att ha en lång och stark jobbrelation med leadgenereringsföretaget innan du går med på att betala per mötesbokning.

Vissa B2B-leads kan kosta så lite som 100 kr och så mycket som 5000 kr per möte. Detta beror på branschen som ditt företag är verksam i, hur komplicerad din marknadsföringskampanj är och vilka leads som du riktat in dig på.

Normalt kan du förvänta dig att betala mellan 400 och 800 per lead, men priserna kan överstiga det om du jobbar inom IT-branschen eller näringslivet.

Betala per bokat och genomfört möte

Du betalar endast efter att ett möte framgångsrikt genomförts. Det här är jättebra eftersom att du slipper betala för avbokningar och försenade möten. Om du vill testa ett företags mötesbokningstjänst först är det bäst att betala per genomfört möte.

Detta kan vara lite dyrare än att betala per bokning, men man får mer för pengarna eftersom man endast betalar marknadsföringsföretaget om leaden genomför mötet. Används detta på rätt sätt kan det spara in på företagets pengar.

Om ditt företag kan tjäna i snitt 200 000 kr på ett B2B-prospekt av hög kvalitet, kan du bli debiterad högre av leadgenereringsföretag för varje möte som de kommer att leverera.

Betala per timme

Som antyds betalar du för varje timme som mötet pågår. Beroende på vilken bransch du tillhör kan möten pågå upp till flera timmar.

Om du väljer det här alternativet föreslår vi starkt att du satsar på ett team av mötesbokare med bra kontakt med viktiga beslutsfattare i din bransch. Om du ska betala per timme ligger priset mellan 200 och 500 per timme.

Priset kan variera beroende på vilken typ av kampanj du behöver och om det rör sig om B2C- eller B2B-mötesbokning.

Du kan räkna med att mötesbokning för B2B kostar mer än det för B2C eftersom det kräver fler efterfrågade resurser och för att det kan ta tid att få fram en bra lista på kvalificerade företag att kontakta för din sälj- eller marknadsföringskampanj.

Samtalslista

Din mötesbokningspartner behöver en lista över företag och människor (särskilt beslutsfattare) att kontakta. Men att ha en sådan lista är inte gratis. Precis som med många andra finns det startavgifter som man måste betala till leadgenereringsföretaget.

Priset beror på vilken typ av kampanj du driver och marknaden och företagen du riktar in dig på. Räkna med startavgifter mellan 5000 och 15000 kronor. I priset ingår att ta fram ett mötesbokningsmanus och en kampanjstrategi samt att förvärva listan över företag de kan nå ut till.

Om du vill spara in lite på dina marknadsföringskostnader kan du använda din egen lista över företag om du redan har en. Men även om priserna varierar är det fortfarande bättre att jämföra priserna från flera olika leverantörer.

Detta är alltid ett måste när du försöker outsourca ditt företags mötesbokningstjänster.

Tips på hur man kan sänka kostnaderna för mötesbokning

Att investera i en bra mötesbokningstjänst kan göra underverk för ditt företag genom att skaffa dig rätt kunder, men låt oss inte glömma att denna outsourcade marknadsföringskampanj fortfarande kommer att kosta ditt företag pengar.

Om du vill minska dina utgifter och ändå få kvalitetsleads kan dessa tips vara användbara.

Tänk alltid på ROI (avkastning på investeringar)

Oavsett om mötesbokningstjänsten är billig eller dyr ska du alltid tänka på din ROI. Så länge kundmötena genererar pengar och nya affärer kan det vara värt att betala för mötesbokning, oavsett vad det kostar.

Om du har en uppfattning om prisklasserna för varje tjänst eller möte, kan du enkelt beräkna hur mycket du behöver spendera för ett lead och hur mycket du fortfarande kan få.

Börja med ett pilotprojekt

Det är oftast en bra idé att börja med ett pilotprojekt ihop med mötesbokningsföretaget innan man skriver på ett mer omfattande avtal. Detta innebär att du outsourcar en liten mängd mötesbokningar innan du avgör om det är bra investering för ditt företag.

På så vis kan du se kvaliteten på mötena och hur samarbetet fungerar. Du får också en chans att uppskatta hur mycket du behöver investera per månad i dina mötesbokningskampanjer för att få önskat antal kvalificerade prospekt.

Jämför olika leverantörer

Innan du fattar ett beslut är det bäst att jämföra prisklassen mellan olika företag som erbjuder mötesbokningstjänster och se vilket företag som har det bästa erbjudandet. Men allt handlar inte om pris.

Du bör också lägga vikt vid kvaliteten på tjänsterna som de olika företagen utför. Avgör om kostnaden du betalar per lead är rimlig i förhållande till de möten du får.

Läs verifierade recensioner från tidigare kunder om du vill veta mer om särskilda leadgenereringsföretag. Eller så kan du använda våra tjänster här för att bättre bedöma dina val, du kan enkelt och utan kostnad begära offert från olika mötesbokningsföretag i Sverige.

Våra partners består av professionella leadgenererare inom både B2C och B2B. Vill du få valuta för pengarna, gör då testet idag, och så hjälper vi dig att komma i kontakt med det företag som bäst passar ditt företags preferenser och behov.

Du kan också ringa vår kundtjänst på 010 1551 52 00 för alla frågor du har om våra företagstjänster.