Hur man skriver ett bra mötesbokningsmanus

April 05, 2020
Mötesbokning
Såhär enkelt är det:
Välj önskad tjänst och begär offerter.
Vi matchar din begäran med våra partners.
Du mottar kostnadsfritt offerterna.

Ett välskrivet manus kan göra stor skillnad för mötesbokning. Genom att fokusera på lämpliga formuleringar och fraser i mötesbokningsmanuset kan du lättare göra prospekten intresserade samt hitta leads av hög kvalitet.

motesbokning sweden

Vi har satt ihop den här guiden tillsammans med våra leadgenereringspartners och erfarna mötesbokare. Förhoppningsvis kan du använda den för att locka fler kunder till ditt företag.

Hur man skriver bra mötesbokningsmanus

Vi kanske inte kan ge dig det perfekta manuset att använda direkt, men här följer en bra mall som du kan använda ifall du inte lyckats boka så många möten på sistone.

  1. Introduktion - presentation
  2. Väcka intresse
  3. Pröva prospektets lämplighet
  4. Avslut

Introduktion - presentation

Det krävs inte mer än sju sekunder för att bilda ett första intryck och bestämma vad vi tycker om någon. Detta gäller i synnerhet när du ringer till någon som inte är förberedd (så kallade cold calls), och personen ifråga inte känner till något om dig förutom ditt telefonnummer och kommer att behandla dig som en främling.

När kontakt sker över telefon är det två saker som inom loppet av några sekunder avgör bilden av dig: vad du säger och hur du säger det.

När du hittat rätt person att ringa, inled då med en tydlig öppningsfras och berätta vem du är, var du ringer ifrån och varför du ringer. Tänk på att använda en passande ton och betona viktiga ord.

Fråga dessutom gärna om personen du pratar med har tid att prata ett par minuter innan du fortsätter ditt mötesbokningssamtal. På det viset visar du att du respekterar prospektets tid. Om beslutsfattaren är upptagen kan du be om att få återkomma vid ett senare tillfälle.

Kom ihåg att ha ett bra svar redo när de säger att de inte har tid att prata. Försök att boka mötet så snart som möjligt. Om du till exempel ringt klockan tio på förmiddagen kan du be om att få ringa tillbaka senare samma dag.

Se till så att du noterat både tid och datum du ska ringa tillbaka och försök att skicka en kalenderinbjudan. Får du deras mejladress kan du använda Google Calendar till detta.

Väcka intresse

När du väl har bekräftat att du pratar med den primära beslutsfattaren och frågat om personen du talar med har tid att prata med dig kan du fortsätta till nästa steg i ditt mötesbokningsmanus, vilket är att väcka deras intresse.

Ibland kan säljare och erfarna mötesbokare pratar länge innan de säljer in huvudsyftet med samtalet. Detta har varit praxis när man ringt icke begärda samtal (cold calls) samt inom telemarketing, men vi avråder från detta då den uppringde kan lägga på luren. Det allra bästa är att omedelbart förklara varför man ringer och vad man kan erbjuda sina prospekt.

De flesta mötesbokare kallar detta för sin hisspitch. En hisspitch är en eller två meningar med viktig information om din produkt eller tjänst som du erbjuder dina prospekt.

Du kan lägga till relevant information om ditt företag, men fokusera inte för mycket på det eftersom det kan tråka ut prospektet. Målet är att få dem att förstå vad du eller ditt företag kan göra för dem.

Pröva prospektets lämplighet

Så fort du har konstaterat att du talar med den som fattar besluten är det dags att ställa några kvalificerande frågor. Eftersom studier visat att 50 procent av ens prospekt kanske inte är lämpliga för det man säljer gör detta att du får en bättre uppfattning om dina framtida klienter.

Det är också värt att veta att 67 procent av all förlorad försäljning beror på att säljare inte kvalificerat prospekten innan de gick igenom hela säljproceduren med dem.

Man bör endast skicka kvalitetsleads till säljteamet, så detta är en oerhört viktig del av mötesbokningsmanuset. Att testa ditt prospekts lämplighet kan hjälpa dig komma fram till ett bra avslut på ditt manus eftersom du på så vis lärt känna ditt lead bättre.

working at a meeting booking company

Avslut

Innan du avslutar samtalet, se till att du har väckt intresset hos ditt prospekt såpass mycket att denne vill att boka ett möte. Försök att kolla ifall du fått med allt i ditt manus. Detta kan vara till stor hjälp.

Målet är att undvika att ditt prospekt får chansen att säga nej.

Välskrivna cold call-manus ökar chanserna att få ett ja. Undvik följande fraser:

  • Skulle du vara intresserad av att veta mer?
  • Har du tid nästa vecka?

Använd istället följande ord:

  • Låt oss prata mer så att du verkligen förstår vad det är vi erbjuder.
  • Jag kan ringa tillbaka på tisdag morgon eller eftermiddag - vad passar bäst för dig?

Experttips för att skriva bättre samtalsmanus

Här har vi delat några riktigt bra mötesbokningstips, så att du kan förbättra ditt samtalsmanus och boka fler möten.

Använd en personlig öppningsreplik.

Oavsett om du hänvisades till av en kollega eller har lite kunskap om ditt prospekt, är det fortfarande bäst att ta fram en personlig öppningsreplik.

Glöm aldrig att använda deras namn eller företagets namn när du gör presentationen. Detta kan göra dem mer bekväma med att svara på dina frågor.

Behöver du hjälp med att göra din presentation mer personlig kan LinkedIn komma väl till pass.

Du kan använda prospektets hemsida för att söka efter information om företaget eller den person du försöker boka ett möte med.

Håll mötesbokningsmanuset kort och koncist.

Många som försöker boka möten, särskilt de som tidigare har arbetat som säljare, tenderar att sälja in tjänsten eller produkten för mycket under bokningssamtalet. Målet med mötesbokning är just att boka möten.

Så spara de långa försäljningspresentationerna och ytterligare förklaringar till själva mötet och fokusera på konversationen och ingenting annat.

Hantera invändningar på ett bra sätt.

Räkna med att du kommer att behöva svara på invändningar under samtalet, innan mötet bokats. Var redo med papper och penna och skriv ner alla invändningar som du får.

Du bör också avgöra vilka de vanligaste invändningarna är som beslutsfattarna ger dig. Ta reda på vilka som oftast nämns och hitta på bra svar till dem. På det här sättet vet du vad du ska säga nästa gång en potentiell kund kommer med samma invändning.

Det är så här du får ihop bra mötesbokningsmanus när du försöker boka fler möten. Se till att du gör några justeringar för att tillgodose de människor du ska prata med dagligen, eftersom varje bransch är annorlunda.

Om du behöver hjälp med att boka fler möten till ditt företag kan du ta testet så sammanför vi dig med Sveriges bästa mötesbokningsföretag. Du kan också ringa vår kundtjänst på telefonnummer 010-551-5200, om du har några frågor om våra företagstjänster.

Den enkla vägen till fler bokade möten.
Anmäl dig ovan kostnadsfritt.

Related Posts

© Externmotesbokning®