Vad är B2B-mötesbokning?

December 07, 2021
Mötesbokning
Såhär enkelt är det:
Välj önskad tjänst och begär offerter.
Vi matchar din begäran med våra partners.
Du mottar kostnadsfritt offerterna.

När det kommer till försäljning finns det flera olika leadgenereringsmetoder du kan använda för att hitta prospekt och omvandla dem till betalande kunder. En av de vanligaste metoderna är "mötesbokning".

Detta går ut på att man kontaktar potentiella kunder som visat intresse för det man har att erbjuda och bokar ett möte åt dem med någon ur ens säljteam.

Att boka möten för B2B-försäljning är ofta svårare än att boka ett möte med en konsument.

Men denna artikeln kan hjälpa dig att förstå vad mötesbokning är och hur du bokar ett möte med någon som har möjlighet att köpa det du säljer.

Vad är B2B-mötesbokning?

B2b-mötesbokning är en av de äldsta säljprocesserna, och går ut på att en mötesbokare kontaktar ett företags beslutsfattare för att ta reda på företaget behöver och vill ha.

Därpå bokar mötesbokaren in ett möte eller bestämmer ett tillfälle när de kan talas vid. Detta görs vanligen genom icke-begärda samtal (såkallat "cold calling"), mejl, brev eller andra sätt som fungerar för företaget (och även beroende på vad prospektet ifråga föredrar).

Om det uppringda företaget till en början tackar nej kan man bearbeta leadsen tills dess att de till slut går med på att träffas.

Möten är särskilt viktiga i B2B-branschen eftersom det inte bara handlar om enskilda försäljningar, utan även om hur man kan vårda relationen med prospektet för att på så vis också hjälpa sitt företag med säljutvecklingen. Det är också viktigt att förstå vilket sorts möte prospektet vill ha och vilken typ av person de vill träffa.

Detta är mer en långsiktig strategi än en kortsiktig vinst och kräver ett annat tillvägagångssätt än vad man hade använt privat.

Om du till exempel startat ett nytt företag och vill hitta människor som kan hjälpa dig med det som verksamheten behöver, då är B2B-mötesbokning vad du ska satsa på.

B2B-mötesbokaren behöver tillhandahålla all information gällande vilken typ av möte som är aktuellt samt vilken dag och klockslag mötet äger rum, för att på så vis få mötesprocessen att flyta på utan problem.

B2B-mötesbokning

B2B-mötesbokningens tre stadier

Säljmötet har tre stadier. Dessa är vad säljaren och kunden diskuterar, vad de kommer överens om och slutresultatet.

Prospektering

Att prospektera är vad säljaren gör innan han/hon träffar sin kund. De försöker hitta den person eller det företag som med största sannolikhet kommer att bli en framtida kund.

Med hjälp av prospekteringsmetoder och -verktyg skapar säljare en lista som utgör deras försäljningspipeline. Därefter får de ner listan till de mest kvalificerade.

Huvudmålet med det här stadiet är att boka in ett möte med kund, diskutera vad de vill ha, hur du kan hjälpa dem att få det och vad som är nästa steg för bägge parter.

Säljmötesstadiet

När ett kvalificerat lead passerat prospekteringsstadiet är det upp till B2B-mötesbokare att boka in möten med sitt företag och andra företag, bearbeta leadsen och skicka dem vidare till säljarna.

Ett företag kan välja att använda en intern mötesbokare eller istället outsourca till ett mötesbokningsföretag. Oavsett vad bör mötesbokaren vara en effektiv och kvalificerad prospekterare som kan övertyga leads att boka in möten.

De kommer sedan att återuppta prospekteringen, samt kontinuerligt bygga säljpipelinen och bearbeta leadsen.

Sluta ett avtal

Alla mötesbokare bör se till så att bara kvalificerade leads skickas till säljare. Så fort mötet är bokat är det dags att skrida till verket.

Säljarna träffar kunderna och sluter avtalet. Att sluta ett avtal innebär att göra slag i saken när man träffar kunden, genomföra allt det som diskuterades under prospekteringsfasen, samt förstå vad som kommer att hända när mötet är avslutat.

Vad som bör diskuteras under ett mötes alla stadier varierar från fall till fall. Detaljerna beror på vad du jobbar med, hur länge personen ifråga funnits i din pipeline, vilken sorts produkt eller tjänst du erbjuder, och annat.

Outsourca B2B-mötesbokningstjänster

Oavsett om du är ny i branschen eller redan har ett etablerat företag bör du alltid leta efter den bästa säljprocessen.

Genom att använda en B2B-tjänst för bokning av möten kan företag minska tiden de behöver lägga på att hitta leads och fokusera på det som är viktigast: att sluta avtal.

Du kan ägna tid och andra resurser åt att träna upp ett internt team till att effektivt sköta om mötesbokningstjänster. Men om du inte har möjlighet till detta kan du alltid outsourca till ett mötesbokningsföretag.

Vi på Extern Mötesbokning är specialiserade på att outsourca försäljnings- och marknadsföringsföretag åt våra kunder. Vi vet vad som krävs för att lyckas i säljmötesstadiet och sluta avtal med kunder.

Vi kan hjälpa dig komma i kontakt med de bästa mötesbokningsföretagen, som kan hjälpa dig att boka fler möten och sälja mer. Vad väntar du på? Kontakta Extern Mötesbokning idag!

Den enkla vägen till fler bokade möten.
Anmäl dig ovan kostnadsfritt.

Related Posts

© Externmotesbokning®