Är du en av alla som försöker bli framgångsrik inom B2B-marknadsföring? Vill du utnyttja leadgenereringsstrategier och säljprocesser? Saken är den att du kan inte sälja och gå med vinst om du inte har några leads. Vem ska du kontakta? Till vem ska du erbjuda dina produkter och tjänster?
Sannolikt har du läst andra bloggar som visar på hur komplicerat det är att generera leads. Men vad gäller praktisk nytta och effektivitet, ska vi visa dig de enkla sätten att generera fler leads utan att du behöver ägna ett år på att försöka skapa en automatiseringsprogramvara eller fokusera på strategier som används av personer som redan har en etablerad lista med leads.
Elva Sätt Att Generera Fler Leads År 2021
Så om du verkligen är engagerad i och seriös med att öka din försäljning och generera fler leads, följer här några smarta och beprövade sätt som hjälpt mig och andra B2B-företag att uppnå fantastiska resultat.
1. Fastställ vilken som är din målgrupp
Det allra första steget för ditt företag när det kommer till att generera leads är att fastställa vilken som är din målmarknad. Du kan inte försöka att sälja till vem som helst, såvida du inte tycker om att slösa din tid och dina resurser.
Vet du inte vilken din målmarknad är kommer det att bli svårt för dig att göra säljavslut. Det bästa sättet att göra detta är att genomföra marknadsundersökningar antingen på egen hand eller med hjälp av ett pålitligt marknadsundersökningsföretag.
Du måste ta reda på var din målmarknad bor, vilka de är, vilka preferenser de har, hur de bor, deras personlighet och allt annat som kan påverka deras beslutsprocess.
Genom att göra det kan du få ett bättre koll på vilka dina kunder kommer att vara och detta kommer att göra det lättare för dig att komma fram till en bättre leadgenereringsstrategi.
2. Tillbringa tid på Linkedin och gå med i grupper med framgångsrika marknadsförare
Finns det något ställe där leads samlas är det Linkedin. Studier visar att 80 procent av alla B2B-leads kommer från Linkedin.
De flesta framgångsrika marknadsförare och toppsäljare ägnar några timmar per dag på Linkedin, med att leta leads i marknadsföringsgrupper med minst 20 000 medlemmar.
Du måste dock komma ihåg att du bara kan gå med i dessa grupper om du anses vara professionell i din bransch. Vidare är människorna i de här grupperna riktiga proffs som samlas för att prata affärer.
Sannolikt hade de sparkat ut dig om du börjar låta som en jobbig marknadsförare som bara är ute efter deras kontakter. Det finns tre saker för att maximera användningen av LinkedIn för att generera leads:
- Skapa content i utbyte mot epostadresser
- Delta i sociala aktiviteter och
- i relevanta diskussioner
Snart interagerar du på hög nivå och du får kontakt med enskilda gruppmedlemmar vilket leder till att du får leads, Det är upp till dig att få det att verka som att du erbjuder råd när du i själva verket tar tillfället i akt och gör reklam för ditt företag och dina tjänster.
3. Svara på frågor på webbsidor och forum som Quora
När vi skriver frågor på Google är Quora en av de mest populära och pålitliga webbplatserna att besöka.
Detta är en av de många plattformarna där du kan interagera med människor som delar med sig av sina personliga svårigheter och sina affärsproblem, och som du kan erbjuda lösningar på.
Just nu har Quora över 100 miljoner användare och en del av dem kan tillhöra din målgrupp. Börja med att leta frågor relaterade till din bransch.
Har du själv ett svar på en fråga kan du lika gärna besvara den. Med tiden kan detta uppmärksammas av din målgrupp och på så vis skapar du varumärkeskännedom.
Om möjligt kan du lägga till svar som gradvis skulle hänvisa människor till din webbplats, uppmuntra dem att köpa dina tjänster och på så vis kan du tjäna pengar på det. Och så enkelt kan du tjäna pengar på leads!
4. Engagera dig i sociala medier
Marknadsförare, entreprenörer och konsumenter är precis som oss andra. De har egna åsikter, och de vill komma med förslag som kan gynna deras affärer och företag.
De flesta affärs- och anställningsorienterade onlineplattformar som LinkedIn skyddar vad de pratar om. De förväntas ofta att pitcha idéer och få idéer pitchade till sig. Men sociala medier har lägre gard jämfört med de här plattformarna.
En marknadsförare kan göra sin röst hörd på Facebook, och en anställd på ett välkänt företag kan vädra sina åsikter på Twitter.
Använd dessa medier för att starta en onlinekampanj och ta reda på information om dina prospekt, vilket i sin tur kan påverka dina beslut när du producerar dina produkter eller erbjuder dina tjänster.
5. Kom i kontakt med säljklara B2B-leads genom telemarketing
I dagens läge behövs effektiv marknadsföring via telefon. Därför har till exempel telemarketing visat sig vara mer effektivt nu än någonsin.
De flesta företag avråder från telemarketing, och metoder som inkommande och utgående samtal, leadgenerering och säljsamtal. Dock visar marknadsstatistik hur effektiva dessa metoder är.
Genom telemarketing hör man av sig till en lista med prospekt via telefon eller nätet för att få dem att köpa ens produkter eller tjänster.
Detta gör det möjligt för ditt företag att känna igen vilka leads som är intresserade och av hög kvalitet och vilka som är potentiella kunder. Vissa uppringare tycker dock att detta är ett påträngande sätt att skaffa sig leads på.
Därför är det bäst att professionella och erfarna telemarket-medarbetare med effektiva strategier sköter samtalen, för att undvika att kunden som blir uppringd blir upprörd och slänger på luren.
Andra företag vänder sig till Extern Mötesbokning för att komma i kontakt med hundratals B2B- och leadgenereringsföretag som kan hjälpa dem med professionella telemarketingtjänster.
Samtidigt kan du själv kontakta leadgenereringsföretag med gott rykte i branschen.
6. Ta fram anpassade marknadsföringskampanjer för epost
Det här är väntat när det kommer till de människor som lämnat sin kontaktinformation på din hemsida. Du kan också ha fått epostlistan från andra källor.
Oavsett var den kommer ifrån påverkar meddelandets kärnbudskap och hur det är skrivet hur dina potentiella kunder ser på din sajt.
Detta innebär att du bör byta mellan anpassad akademisk prosa och informell stil med till exempel emojis och GIF:ar beroende på vad dina prospekt föredrar. Det bör finnas en avancerad och anpassad mall som du kan använda.
Men genom att vara lite mer personlig kan man få känslomässig kontakt med den man hört av sig till, och denne känner att du är uppriktigt intresserad av att hjälpa vederbörande på bästa sätt du kan.
Vidare är det större chans att ett personligt e-postmeddelande blir besvarat än ett skrivet utifrån en mall.
Faktum är att personligt anpassade ämnesrader ökar chansen att mottagaren öppnar meddelandet med 50 procent, enligt en ny rapport från Yes Lifecycle Marketing. Avsluta meddelandet med en signatur innehållande ditt foto, ditt namn, din roll i företaget och en länk till din hemsida eller LinkedIn-profil.
7. Optimera din landningssida
När du väl har använt dig av LinkedIn, Quora, sociala medier och e-postkampanjer är det nu dags för prospekt att omdirigeras till din webbplats. Att få någons uppmärksamhet kräver att du skapar något attraktivt och erbjuder något som är värdefullt för människor.
På samma sätt bör landningssidor erbjuda lösningar men samtidigt också tilltala ögat.
Vanligtvis, när leads klickar på ett specifikt sökord, en marknadsföringskampanj eller onlineannonser som du hänvisade dem till, omdirigeras de till din landningssida.
Den sidan kallas ofta för "lead capture page" eller destinationssida, eftersom den är det första som leadsen ser. Genom att lägga till sociala bevis, en livechatt och en CTA-knapp kan du få mer leads.
Du kan även erbjuda besökarna att prenumerera på ditt nyhetsbrev, så att de kan ta del av kampanjer och andra fina rabatter.
8. Skapa ett gratis verktyg för att få fler leads
Om du verkligen vill skaffa dig hundratals leads snabbt är ett av de bästa sätten att lyckas med det att erbjuda dina besökare ett gratis verktyg.
Bra exempel på företag som gör precis det är Hotjar, som erbjuder ett gratis färgdiagram, och Hubspot och deras kundvårdssystem.
Dina framtida kunder är mer benägna att testa din produkt innan de köper den. Att erbjuda ett gratis verktyg ger dig också möjlighet att locka högkvalitativa leads till din säljtratt eftersom det är människor som aktivt söker efter produkten eller tjänsten du erbjuder.
Vi använder samma koncept på vår egen hemsida. Behöver du hjälp med att hitta de bästa mötesboknings- och leadgenereringsföretagen i Sverige kan du använda vår tjänst utan kostnad.
Vårt team kan hjälpa dig komma i kontakt med de företag som bäst passar dina preferenser och behov, och du får offerter från dem utan extra kostnad.
9. Innehållsmarknadsföring (Content marketing) bör inte glömmas bort
Aha! Du har stött på ännu ett råd du hört hundra gånger förut. Men jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att skapa fängslande content för varje potentiell besökare på din hemsida.
Content och bloggar gör din hemsida ännu mer värdefull!
Hemsidor utan content ser trista ut. Vem vill utnyttja något som ser ointressant ut? Vi tenderar att tro att människor inte läser längre på grund av sociala medier och deras funktioner och att de bara är intresserade av att scrolla vidare för fler foton och videor.
Men marknadsförare vill säkerställa hur de kan lita på ett visst företag eller hur de kan dra nytta av en specifik produkt eller tjänst som de vill köpa i framtiden.
Detta är inget som ett kort klipp eller informationsgrafik kan gå igenom i detalj. Men att skriva content är inte lika lätt som att journalföra.
Man måste tänka på olika innehållsstrategier vars syfte är att fånga in läsaren och göra läsningen rolig, och som känns relevant för de problem som läsaren kan tänkas ha och erbjuder de lösningarna som läsaren är ute efter.
Vi vill inte locka till oss fel typ av prospekt. Satsa istället på content riktad till precis den typen av prospekt som du vill nå. Om du till exempel är en resebyrå som vill komma i kontakt med resenärer, bör du skriva en text med rubriken "Varför behöver du en resebyrå?" snarare än "Hur man reser utomlands".
På så vis gör du resenärerna uppmärksamma på dina tjänster snarare än lockar till dig folk som bara planerar eller drömmer om att resa utomlands.
Kontent av hög kvalitet lockar folk till att besöka din hemsida och genererar sälj-leads och även backlinks från stora bloggar.
10. Betala för reklam
Att samla leads är inte begränsat till sociala medier, din hemsida eller LinkedIn. Ett av de bästa sätten att snabbt generera leads är genom att betala för reklam på Google och Bing.
Det finns inget bättre ställe att komma i kontakt med din målgrupp än på Googles söksidor, där folk letar svar och ämnen relaterade till din produkt eller tjänst.
Studier visar att människor som klickar på annonser är 50 procent mer benägna att göra ett köp och detta är något du kan utnyttja om du vill förbättra ditt företags leadgenerering.
Nedan följer ett bra exempel på hur man kan få kvalitetsleads genom att betala för annonser. Vi säger att du driver en VVS-firma i Malmö, med inriktning på aircondition och ventilation. Med Google Ads, reklamplattformen på Google, kan du enkelt rikta in dig på fraser som "VVS-tjänster Malmö" eller "reparera luftkonditionering Malmö" och dyka upp bland sökresultaten när kunder söker med de fraserna.
Du kan också rikta in dig på kunder baserat på var de befinner sig och göra så att du bara är synlig för folk i Sverige eller i staden där du erbjuder dina tjänster.
Digital reklam är inte så svårt att lära sig och du kan lättare förstå nuvarande trender inom onlinemarknadsföring genom att helt enkelt titta på ett par tutorial-videor på Youtube.
11. Hitta nya contentkanaler
Kanske använder du ofta sociala medie-plattaformar som Youtube eller lyssnar på poddar på Apple Music, Spotify och liknande. Dessa kanaler är några av de mest effektiva när det kommer till att generera leads.
När prospekt hittar till din kanal eller station kan det bli gynnsamt för dig och ditt företag. Du kan även ta befintligt content, som till exempel ett blogginlägg, och anpassa det till en annan plattform.
Till exempel kan du ta något du läst i ett blogginlägg och göra det till en video och vice versa. Vissa branscher tar till och med analytiska och riskavvikande fallstudier och delar dem genom podcaster.
Varför inte bara köpa leads?
Vi vet hur frestande det kan vara att köpa leads, särskilt när man är ny i branschen och säljtratten är tom.
Man kan inte sticka under stol med att det är väldigt bekvämt att köpa leads, och i vissa branscher är det dessutom väldigt billigt.
När du väl har dina leads kan du påbörja din marknadsföringskampanj. Kommer det att bli framgångsrikt?
Det är svårt att säga, men chansen att få avslut på leadsen du köpt är lägre jämfört med om du hade genererat dem själv. Varför är det så?
Det beror på att dessa leads sökt sig till en helt annan webbsida. De vet ingenting om dina produkter, dina tjänster eller ditt företag.
Vad man får när man köper listor från leadgenereringsföretag är kunder som bara antytt ett visst mått av intresse för produkten eller tjänsten du erbjuder. Kanske har de hamnat på en landningssida om staket, eller angett sin information för att låsa upp ett visst verktyg som de kommer att använda under den tiden.
Oavsett var de kommer från vet du att de inte kom från din webbsida eller dina annonser. Man skulle kunna säga att meddelandena du skickar dem är oönskade. Om de aldrig valde att ta emot meddelanden specifikt från ditt företag, så är det stor chans att de kommer att flagga dina meddelanden som skräppost, vilket har allvarliga konsekvenser för din marknadsföringskampanj.
Detta skickar inte bara dåliga signaler till e-postleverantörer om e-postmeddelandena du skickar, men det kan också leda till att dina e-postmeddelanden automatiskt markeras som skräppost.
Om tillräckligt många e-postleverantörer har markerat dig som skräppost kommer ditt e-postkonto att skickas till svarta listan och andra e-postleverantörer kommer att meddelas.
Du kommer inte att kunna några leads innan du lyckats strykas från den listan, vilket kan vara riktigt svårt. Detta är ett av de främsta skälen till varför vi rekommenderar att endast generera leads och inte köpa dem från tredjepartskällor.
Visst, du kan stilla ditt behov av att ha många kunder att kontakta, men din konverteringskvot kan bli lidande. Vill du ha säljleads av högkvalitet är det bättre att du bygger din lista organiskt.
Slutord
Att generera leads är en mycket viktig del av B2B-marknadsföringsbranschen. Men att generera kvalitetsleads är mycket svårt.
Även om du har tusentals säljleads uppradade som dina telefonförsäljare kan ta kontakt med är möjligheten att förvärva och bibehålla kvalitetsleads bekymmersam. Du får uppleva både givande höjdpunkter och lågvattenmärken.
Så oavsett om du är en nybörjare som inte vet var du ska börja kontakta prospekt eller en marknadsförare med få leads på listorna, hoppas jag att den här artikeln kan tjäna som en språngbräda när det kommer till att skapa fler leads för ditt företag och till och med hjälpa dig att förbättra kvaliteten på de leads som är med på dina listor.
Vill du bygga din egen lista över högkvalitativa leads kan vårt team på Extern Mötesbokning hjälpa dig att komma i kontakt med de bästa telemarketingföretagen i landet. De kan hjälpa dig attrahera och bearbeta leads från början av säljprocessen tills dess att de gör ett köp.
Ring oss på 010 102 93 05 för att diskutera din marknadsföringsplan med våra representanter eller gör testet, så försöker vi att höra av oss till dig under dagen.