Elva enkla sätt att generera fler leads åt ditt företag

June 16, 2021
Telemarketing
Såhär enkelt är det:
Välj önskad tjänst och begär offerter.
Vi matchar din begäran med våra partners.
Du mottar kostnadsfritt offerterna.

Du känner förmodligen till att ett sätt att attrahera nya kunder och få ditt företag att växa är genom att generera leads. Men utan rätt strategi kan det bli svårt att veta var man ska börja.

Hur genererar man leads på ett enkelt sätt? Var hittar man kvalificerade kontakter att utveckla? Vem ska man erbjuda sina produkter och tjänster?

Varje B2B-företag behöver generera leads, och det är alltid bäst att börja från grunden. Vi finns här för att visa hur du kan generera leads utan att behöva tillbringa ett år med att skapa mjukvara för automatisering eller fokusera på strategier som används av folk som redan har en etablerad lista med leads.

Elva sätt att generera fler leads år 2021

Ett lead är en potentiell kund som visat intresse för er verksamhet, produkt eller tjänst. Att generera leads är nyckeln till att hjälpa dig utöka din försäljningspipeline och skapa fler möjligheter för ditt företag att göra vinst.

Men att generera leads är inte lätt, och det krävs tid, ansträngning och strategi för att lyckas. Så om du verkligen är besluten och seriös gällande att öka din försäljning och generera fler leads har vi här några smarta och beprövade sätt som hjälpt oss och andra B2B-företag att uppnå fantastiska resultat.

1. Identifiera din målgrupp

välja din målgrupp

Du kan inte göra en lista över leads på nätet, kontakta dem en och en, och sälja din produkt eller tjänst direkt. Faktum är att det vore slöseri med tid och vissa leads hade till och med kanske tyckt att du var jobbig.

Det bästa sättet är att genomföra en marknadsundersökning, antingen på egen hand eller med hjälp av ett pålitligt marknadsundersökningsföretag. Men först måste du ta reda på mer information om din målmarknad, inklusive deras plats, preferenser, sociala status och andra detaljer som kan påverka deras beslutsprocess.

Genom att göra så får du ett bättre perspektiv på dina potentiella kunder, vilket kommer att göra det lättare för dig att hitta en effektiv strategi för att generera leads.

2. Tillbringa tid på LinkedIn och gå med i grupper som är relaterade till din verksamhet

linkedin.com homepage

Finns det något ställe för ett potentiella leads är det LinkedIn. Studier visar att omkring 80 procent av alla Business-to-Business (B2B)-leads kommer från LinkedIn.

De flesta framgångsrika marknadsförare och toppsäljare tillbringar några timmar på sina LinkedIn-konton med att leta efter leads i marknadsföringsgrupper med över 20 000 medlemmar eller mer! Du måste komma komma ihåg att du endast kan bli medlem i dessa grupper om du anses vara professionell i din nisch.

Och eftersom medlemmarna i dessa grupper är fullblodsproffs som samlas för att prata affärer kan de sparka ut dig om du verkar vara en jobbig marknadsförare som bara vill åt deras kontakter.

Men om du verkligen vill se efter hur det går, kom då ihåg dessa tre punkter som kan hjälpa dig göra det mesta av ditt LinkedIn-användande för att generera leads:

·        Skapa content i utbyte mot mejladresser

·        Ta del av sociala aktiviteter samt

·        Delta i relevanta diskussioner

Innan du vet ordet av har du kanske etablerat kontakt med vissa gruppmedlemmar på en så pass hög nivå att du fått leads.

Det är din uppgift att få det att se ut som att du ger råd när du i själva verket utnyttjar tillfället till att markandsföra ditt företag och dina tjänster.

3.  Svara på frågor I forum och på sajter som Quora

quora for acquiring answers

När vi skriver in frågor i Google är Quora en av de mest populära och pålitliga webbsidorna som dyker upp. Quora är en av många plattformar där man kan få kontakt med människor som delar med sig av personliga och affärsrelaterade problem som du kan erbjuda lösningar på.

Quora har för närvarande 100 miljoner användare, och en del av dem skulle kunna vara din målgrupp.

Du kan börja med att söka på frågor relaterade till din nisch. Har du förslag på lösning kan du lika gärna besvara befintliga frågor. Med tiden kan detta uppmärksammas av din målgrupp och på så vis skapa varumärkeskännedom.

Är det möjligt kan du lägga till svar som gradvis hänvisar människor till din webbplats, samt uppmuntrar dem att köpa dina tjänster, och på så vis får dig att göra vinst.

Så enkelt är det, och vips tjänar du pengar på leads!

4. Ta del av sociala mediers kapacitet

sociala mediekampanjer

Marknadsförare, entreprenörer och konsumenter är precis som alla oss andra. De har egna åsikter och de vill komma med förslag på sådant som kan gagna deras affärer och företag.

De flesta företags- och anställningsorienterade onlineplattformar skyddar det de måste prata om. Detta beror på att de vanligtvis förväntar sig att få idéer pitchade till sig eller att själva pitcha idéer.

Men sociala medier har lägre gard jämfört dessa plattformar. Till exempel kan en specifik marknadsförare ge uttryck för sin åsikt genom sitt Facebook-konto, och en anställd på ett välkänt företag kan twittra om sina åsikter.

Använd dessa medier för att skapa en onlinekampanj, och få insikter om dina prospekt som kan påverka ditt beslut att producera dina produkter och erbjuda dina tjänster.

5. Kom i kontakt med säljredo B2B-leads genom telemarketing

telemarketer arbetar för ett av Sveriges bästa telemarknadsföretag

Vårt nuvarande klimat kräver effektiv marknadsföring per telefon. Därför har telemarketing och andra former av telefonbaserad marknadsföring visat sig vara mer användbart än någonsin tidigare.

De flesta företag avråder ofta från telemarketing som inkommande samtal, utgående samtal, lead-generering och säljsamtal. Dock visar marknadsföringsstatistik hur effektiva dessa metoder är idag.

Telemarketing tar kontakt med prospekt genom att ringa dem eller kontakta dem på nätet med syftet att sälja produkter eller tjänster. På så vis får ditt företag veta vilka leads som är intressanta och av hög kvalitet och kan prospektera dem som konsumenter.

Vissa uppringare tycker dock att detta är ett “påträngande” sätt att få leads på. Därför är det bäst att endast rutinerade och professionella telefonförsäljare med genomförbara strategier genomför samtalen, för att undvika att den potentiella kunden reagerar aggressivt eller slänger på luren direkt.

Andra företag vänder sig till Extern Mötesbokning för att komma i kontakt med hundratals B2B-företag och företag som sysslar med leadgenerering och som ger dem chansen att hitta telemarketingtjänster på proffsnivå.

Å andra sidan kan du kontakta respekterade företag som sysslar med leadgenerering direkt.

6. Utveckla personliga, e-post-baserade marknadsföringskampanjer

marknadsföringskampanjer via e-post

Detta förväntas helt och hållet av de som registrerade sig för ditt nyhetsbrev och de leads du fått från andra källor. Men oavsett var de kommer ifrån är e-postmeddelanden oerhört bra på att förmedla budskap och känslor kring varumärken.

Du kan skapa de e-postmeddelanden dina kunder föredrar, oavsett om du använder en personlig, akademisk ton eller informella meddelanden med emojis, stickers och GIF:ar.

Med en mer personlig ton blir det lättare att känslomässigt nå fram till mottagaren och du verkar uppriktigt intresserad och angelägen om att hjälpa han eller henne på bästa sätt.

Dessutom är det större chans att ett personligt e-postmeddelande får svar än ett generiskt. Enligt en ny marknadsföringsrapport i Yes Lifecycle ökar chansen att ett e-postmeddelande öppnas med 50 procent om ämnesraden är personligt riktad.

Avsluta e-postmeddelandet med en signatur, en bild på dig själv i hög kvalitet, ditt namn, din roll i företaget samt en länk till din hemsida eller ditt LinkedIn-konto.

7. Optimera din landningssida

optimize landing pages with unbounce

När du väl lärt dig utnyttja LinkedIn, Quora, sociala medier och e-postkampanjer är det dags för prospekten att omdirigeras till din hemsidas landningssida.

När leads klickar på ett specifikt nyckelord, en marknadsföringskampanj eller en reklamannons du hänvisat dem till blir de omdirigerade till din landningssida. Dessa kallas ofta för “lead capture page” eller “destination page”, därför att dessa sidor är de första som leadsen ser.

Av den anledningen ska din landningssida vara attraktiv för och tillhandahålla lösningar åt dina besökare. Samtidigt kan dina sales leads öka om du inkluderar sociala bevis, live-chattar och en CTA-knapp på din landningssida.

Du kan till och med bifoga den vanliga funktionen i ett nyhetsbrev, där besökare kan lämna sitt namn och e-postadress för att få tillgång till kampanjer, produktioner och andra grymma rabatter.

8. Skapa ett gratis verktyg för att få fler leads

hubspot.com free crm software

Om du verkligen vill få hundratals leads är ett av de bästa sätten att göra det genom att erbjuda ett gratis verktyg.

Några bra exempel på företag som gjort detta är Hotjar, som erbjuder ett gratis färgdiagram, och Hubspot, som erbjuder ett gratis CRM-system.

Det är troligare att dina kunder vill testa din produkt först än att snarare köpa den direkt. Your customers are more inclined to test your product than buy it right away. Att erbjuda ett gratis verktyg ger dig också möjlighet att locka högkvalitativa leads till din säljtratt, särskilt de som aktivt letar efter den produkt eller tjänst du erbjuder.

Vi har till och med använt samma koncept på vår egen hemsida. Så om du någonsin behöver hjälp med att hitta den bästa mötesbokningen och de bästa leadgenereringsföretagen i Storbritannien/Sverige(?)  går det bra att använda vår tjänst gratis.

Vårt team kan sammanföra dig med de bästa företagen för dina behov och preferenser, och offerter får du så fort som möjligt, utan extra kostnad.

9. Content Marketing bör aldrig glömmas bort.

tips om innehållsmarknadsföring

Aha! Du har råkat på ännu ett vanligt råd du kan ha sett hundra gånger förut. Men jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att skapa lockande kvalitetscontent åt varje potentiell besökare på din webbsida.

Content och bloggar gör din webbsida ännu mer värdefull! Jämförelsevis ser webbsidor utan content tråkiga ut. Vem vill använda sig av något som ser ointressant ut?

Man kan tro att folk knappt läser längre på grund av att sociala medier fått folk att bara vilja scrolla ner för fler foton och fler videos.

Marknadsförare vill dock se till att de kan lita på specifika företag eller dra nytta av en specifik produkt eller tjänst som de vill köpa i framtiden. Det är ingenting som ett kort klipp eller infografik klarar av.

Men att skriva content är inte lika lätt som att skriva blogg. Du måste tänka på vissa content-strategier vars syfte är att fånga läsarens intresse, göra läsningen rolig, relevant för särskilda problem och den exakta lösningen som dina kunder letar efter. Vi vill ju inte attrahera fel sorts prospekt. Så satsa istället på content som riktar sig specifikt till just dina prospekt.

Om du till exempel har en resebyrå och du vill komma i kontakt med resenärer bör du skapa ett inlägg med rubriken “Varför du behöver en resebyrå” snarare än “Hur man reser utomlands”.

På det viset fångar du resenärernas uppmärksamhet och gör dem intresserade av att använda sig av dina tjänster och du slipper locka till dig vanliga människor som drömmer om eller planerar att resa utomlands.

Högkvalitativt content får fler människor att besöka din hemsida och det genererar fler sales leads eller till och med backlinks från dominerande bloggar.

10. Betala för annonser

google ads for motesbokning

Att samla leads är inte begränsat till endast sociala medier, din webbsida eller din LinkedIn-profil. Ett av de bästa sätten att snabbt generera leads är att betala för annonser på Google eller Bing.

Det finns inget bättre ställe att få kontakt med din målmarknad på än Googles söksidor där människor letar efter svar och ämnen relaterade till din produkt och dina tjänster.

Studier visar att människor som klickar på annonser är 50 procent mer benägna att göra ett köp, och detta är något du kan utnyttja om du vill bättra på ditt företags leadgenerering.

Låt säga att du driver en VVS-firma i Göteborg och att du är specialist på luftkonditionering och ventilation. Med Googles annonsplattform Google Ads kan du enkelt rikta in dig på fraser som “VVS-firmor Göteborg” eller “reparera luftkonditionerare Göteborg” och dyka upp bland sökresultaten när kunder söker på de fraserna.

Du kan till och med rikta in dig på konsumenter baserat på var de befinner sig och göra så att du bara syns för folk som bor i Sverige eller i staden där du erbjuder dina tjänster.

Digital annonsering är inte så svårt att lära sig. Faktum är att du skulle kunna lära dig mer om rådande trender inom internetbaserad marknadsföring genom att helt enkel titta på några instruktionsvideos på YouTube.

11. Hitta nya kanaler för ditt content

new lead channels for lead generation

Kanske använder du ofta sociala medier som YouTube eller lyssnar på poddar på Apple Music, Spotify och liknande.

Dessa content-kanaler är bland de mest effektiva verktygen att använda när du behöver generera leads. När prospekt stöter på din kanal eller station kan det bli gynnsamt för dig och ditt företag.

Du kan ta befintligt content som ett blogginlägg eller en fallstudie och anpassa till en annan plattform. Till exempel kan du omvandla idéen du läst om i blogginlägg till video-content eller vice versa.

Vissa branscher tar till och med analytiska och riskobenägna fallstudier och delar dem via poddar.

Kan jag inte bara köpa leads?

Vi vet hur lockande det är att köpa leads, särskilt när man precis startat sin verksamhet och säljtratten är tom. Man kan dock inte frångå det faktum hur bekvämt det är att köpa leads, och i vissa branscher är det väldigt billigt.

När du väl har dina leads kan du dra igång din marknadsföringskampanj. Men frågan är om den kommer att bli framgångsrik. Du kan definitivt få leads, men att lyckas omvandla dem till kunder som betalar bra verkar svårt.

Hur kommer det sig? Det beror på att dessa leads hamnade på din sida via en annan webbsida eller källa. De känner inte till din produkt, dina tjänster eller ditt företag. De vet inte ens vad de överhuvudtaget gör på din webbsida.

Dina meddelanden kan till och med flaggas som skräppost eftersom de aldrig själva valde att få dem. Detta kommer därför leda till svåra konsekvenser för din marknadsföringskampanj.

Om tillräckligt många e-postleverantörer flaggar dig som skräppost kommer ditt e-postkonto svartlistas och andra e-postleverantörer kommer att underrättas. Du kommer inte att få några leads innan du strukits från den fruktade listan, vilket kan bli svårt.

Detta är en av de främsta anledningarna till varför vi endast rekommenderar att generera leads och varför du bör undvika att köpa leads från tredjepartskällor. Visst, ditt behov av att ha många kunder att kontakta kan uppfyllas, men din genomsnittliga konverteringstakt kan bli lidande.

Vill du ha kvalitativa sales leads är det bättre att bygga din lista naturligt.

Slutord

Att generera leads är en viktig del av B2B-marknadsföringsbranschen. Men att generera kvalitetsleads är en utmaning.

Även om du har tusentals sales leads på hög som dina telefonförsäljare kan kontakta kan det verka besvärligt att skaffa sig kvalificerade leads och bibehålla dem. Du måste utstå Even if you do have thousands of sales leads piled up that your telemarketers may contact, the possibility of acquiring qualified leads and sustaining them seems a bit worrisome. Du måste utstå både givande högvattenmärken och lågvattenmärken som gör en ödmjuk.

Så oavsett om du är en nybörjare som inte vet var du ska börja med att kontakta prospekt eller en marknadsförare med leads på sin lista kan denna artikel fungera som en språngbräda mot att generera fler leads åt ditt företag och den kan även hjälpa dig att förbättra kvaliteten på leadsen på din lista.

Om du vill bygga din lista med högkvalitativa leads kan vårt team på Extern Mötesbokning hjälpa dig att komma i kontakt med de bästa telemarketing-företagen i landet. Vi kan hjälpa dig att attrahera och bearbeta leads från köpprocessens första skede tills det att de gör ett köp.

Du kan ringa oss på 010 551 52 00 och diskutera marknadsföringsplaner med våra agenter, eller så kan du göra vårt enkla test och så försöker vi att höra av oss till dig redan senare samma dag.

Den enkla vägen till fler bokade möten.
Anmäl dig ovan kostnadsfritt.

Related Posts

© Externmotesbokning®