Fem beprövade B2B-telemarketingtips för att förbättra säljteamets prestation

July 12, 2021
Telemarketing
Såhär enkelt är det:
Välj önskad tjänst och begär offerter.
Vi matchar din begäran med våra partners.
Du mottar kostnadsfritt offerterna.

B2B-telemarketing är ett imponerande sätt att generera leads och komma i kontakt med beslutsfattare. Så oavsett om du är ute efter att öka din försäljning eller förbättra din kundservice kan B2B-telemarketing komma väl till pass.

Det kan dock bli svårt för säljteamet att få den information de behöver från prospekten över telefon och samtidigt delta i ett samtalen. Andra vet inte ens hur det fungerar.

telefonsäljare som ringer sina kunder

Så för att säljteamet ska kunna förbättra sin prestation behöver de veta hur man utför B2B-telemarketing på rätt sätt. I det här inlägget ska vi diskutera fem tips på hur du kan förbättra din B2B-telemarketing-kampanj för att på så vis kunna generera fler leads, sluta fler avtal och förbättra ditt företags prestation.

Vad är B2B-telemarketing?

B2B-telemarketing använder telefon och epost i marknadsföringssyfte. Det är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att marknadsföra din produkt eller tjänst på till en potentiell kund.

Den här typen av företagstjänster är mycket viktig när det kommer till att visa upp värdet av din produkt eller tjänst samt för att få feedback från potentiella kunder.

B2B-telemarketing kan antingen innebära utgående samtal (där företaget ringer upp en potentiell kund) eller inkommande samtal (där ett prospekt kontaktar företaget). Vissa erfarna telefonförsäljare menar att utgående samtal är svårare att lyckas med eftersom prospekten inte är beredda på att bli uppringda och kanske inte känner till ditt företag.

Men innan samtalet måste företaget ta reda på vilka prospekt man ska rikta in sig på och om telefon eller epost är bäst för just det prospektet. Om företaget riktar in sig på de viktigaste beslutsfattarna behöver de göra utskick och skicka epost direkt till dem med säljargument och incitament, som till exempel rabatter på framtida beställningar.

Låt säga att företaget riktar in sig på någon som redan tidigare har beställt från dem. I så fall hade det varit lämpligt med telemarketing-samtal eller ett nyhetsbrev eller fax med uppdateringar från företaget eller exklusiva erbjudanden för återkommande kunder.

Fem beprövade telemarketing-tips för att förbättra säljteamets prestation

Telemarketing är ett jättebra sätt att nå ut till samt komma i kontakt med potentiella kunder. Det kan dock vara svårt för nya företag som inte tidigare sysslat med telemarketing att komma igång.

Låt säga att du känner dig överväldigad av alla telemarketingtips du läser på nätet eller får från andra telefonförsäljare. Med dessa fem, beprövade telemarketingtipsen har vi kommit på en enkel lösning för att hjälpa dig att förbättra ditt teams prestation.

en man som arbetar för ett telemarketingföretag

Gör nödvändiga förberedelser innan du ringer

Det här är din chans att göra ett gott första intryck, så se till så att du vet vad du vill säga, fråga och erbjuda.

Börja med att förbereda en lista över potentiella prospekt att ringa och en manusmall med de viktigaste punkterna som du vill prata om.

Det är också nödvändigt att innan samtalet göra lite efterforskningar om företaget, så att du är beredd ifall de frågar något om företaget och vad du kan erbjuda dem.

Öva på samtalet i mesta möjliga mån, och ha koll på vad du vill ta upp. Du behöver en effektiv introduktion, en berättelse eller anekdot som stöder dina påståenden (och deras), några viktiga punkter för hur deras verksamhet kan gynnas, och slutligen, avsluta genom att höra efter om de är intresserade av ett köp.

Skriv ett manus, men förlita dig inte för mycket på det.

Förutom att ha utmärkta kommunikationsförmågor, vet en riktigt duktig telefonförsäljare att de måste utveckla ett telemarketingmanus som kan hjälpa dem att täcka alla konversationsgrunder.

Manuset är som en guide över hur du föra första delen av samtalet, men du behöver egentligen inte följa det till punkt och pricka. Du kan inte vänta dig att alla samtal kommer vara lika varandra och du kommer att behöva improvisera samtalen.

När du skapar ditt telemarketingmanus kan du också anpassa orden på ett sätt som speglar vem du är och vad som är viktigt för dig.

Manus kan vara till hjälp om något överrumplar en. Faktum är att man kan missa viktig information man egentligen skulle vilja dela med sig av, om man låter bli att skriva manus eller inte skriver klart.

Lyssna uppmärksamt på dina kunder

Vissa telefonförsäljare prackar omedelbart produkterna eller tjänsterna på kunderna. De lyssnar inte på kundernas tankar eller åsikter och gör därför inget gott intryck, och de lär knappast sluta något avtal.

Det bästa är att lyssna på vad kunden har att berätta om sina problem, innan man börjar pitcha sina produkter. På så vis sparar du tid genom att inte slösa bort några säljargument.

Om du inte lyssnar på kunden kan det bli svårt att övertyga denne om att köpa dina produkter eller tjänster, vilket innebär att potentiell försäljning går förlorad på grund av brist i kommunikationen.

Invändningar är oundvikligt: var förberedd

Telefonsäljare måste ta emot invändningar och motargument från kunder hela tiden. Kunder avfärdar gärna en telefonförsäljares poäng redan innan denne hunnit yttra den.

Men detta hinder är inte längre någon överraskning. Så om du vill få bättre resultat från dina samtal behöver du bli bra på att övertyga samt bra tekniker för att ringa potentiella kunder via telefon.

Vissa telefonförsäljare drar sig ofta för att lägga fram sina argument på grund av rädsla för att bli förlöjligade. Men det är viktigt att inte låta sig skrämmas av dessa säljhinder, och ta dig tid att berätta hur ditt företag skiljer sig från andra när det kommer till att prestationsförbättring.

b2b experter på telemarketing

Avsluta alltid ett samtal hövligt.

Hur du avslutar ett samtal är lika viktigt som resten av samtalet.

Så om du vill att ditt prospekt ska vilja prata med dig igen ska du alltid avsluta samtalet hövligt - oavsett vad!

Ju mer vi får våra prospekt att känna sig speciella och värderade, desto mer sannolikt är det att de kommer att tala med oss även i fortsättningen, ​​även om du måste använda standardsvar som "Vi hörs snart igen" eller "Ge mig fem minuter".

Kom ihåg att det är lättare att bygga upp kontakt med hjälp av framtida samtal än det är att reparera skada som skett på grund av att man varit brysk.

Så en effektiv B2B-telemarketingkampanj kräver att var och en i säljteamet avslutar samtal på ett proffsigt sätt och på så vis undviker att lämna prospektet med en dålig känsla.

Hur kan du göra telemarketing effektivare?

När det sköts korrekt kan B2B-marknadsföring vara ett effektivt sätt att generera intresse för ditt företag och dess erbjudanden och prata med potentiella kunder i telefon så att de kan lära sig mer om dina produkter och tjänster.

Dock kan det vara svårt att hitta pålitliga B2B-telefonförsäljare, om det är första gången du ska anlita dem. Bäst vore det om du lät oss hjälpa dig att hitta det rätta telemarketingföretaget, som kan avlasta dig i din verksamhet.

Vi hjälper dig gärna att komma i kontakt med framstående B2B-telemarketingföretag runt om i Sverige, som med rätt verktyg och erfarenhet kan hjälpa dig att nå dina affärsmål.


Den enkla vägen till fler bokade möten.
Anmäl dig ovan kostnadsfritt.

Related Posts

© Externmotesbokning®