7 Saker du kanske inte visste om Telemarketing

Så, nu har du läst två eller tre artiklar om “Telemarketing” och nu funderar du på om du ska starta igång med det eller inte. Det finns mycket kring telemarketing som sällan diskuteras.

Vi har listat sju saker som vi tror att du kanske inte har tänkt på.

Här kommer listan:

7 Saker du kanske inte visste om Telemarketing

Det handlar inte bara om att sälja

Det skulle underlätta oerhört mycket för telefonförsäljarna om de potentiella kunderna de kontaktar pratade mer än att sitta och lyssna under de korta tiderna de pratat med säljaren över telefonen. De duktig säljarna föredrar att lyssna och få viktigt information istället för att bara babbla på.
På så vis får de fram värdefull information kring de saker som är intressanta för den potentiella kunden. Ett exempel: om du har ett klädmärke och vill ge en rabatt till en möjlig kund för er vårkollektion till någon som fullkomligt älskar vinterkläder så kanske rabatten är helt värdelös.

Men hade du fått fram den informationen så har du en perfekt person att ta kontakt med inom några månader när våren kommer, allt genom att lyssna.

Smart? Japp!

Folk kanske tror att du är ute efter att lura dom


Tänk dig att du en vacker dag får ett samtal från en totalt okänd person och den vill direkt sälja en tjänst eller produkt till dig. Hur reagerar du?

Folk kan inte se dig och de känner dig inte personligen. Ändå sitter du där och pratar i telefonen. Hur får det dig att känna?

Det här är anledningen till att telefonförsäljare ofta får dåligt rykte och kallas lurendrejare. Visst finns det oseriösa sådana och en del förtjänar det dåliga ryktet.

Men duktiga säljare hittar kreativa och professionella sätt att prata med de potentiella kunderna utan att de känner sig obekväma eller osäkra. Försäljning är inte bara ett yrke, det är en konst.

Manus är ofta nödvändiga, men inte alltid

Precis som när man ska spela teater så behövs ofta något slags manus.

Manus styr säljaren i rätt riktning och kan ge en slags trygghet när hen startar i gång med ett nytt projekt. Den ser till att den röda tråden följs och att budskapet kommer fram.

Men tyvärr så låter många manus allt för “säljiga” eller “som en robot pratar”. Särskilt när en person suttit och nött samma manus dag ut och dag in och dragit samma ord hundratals eller tusentals gånger.

Både manuset och säljaren styr vilket utfall det blir. Om säljaren alltid bara följer manuset till punkt och pricka så kan det ofta leda till problem.

Samtalen får inte vara för stela och ha “robotkänslan” över sig sånt tycker inte de allra flesta om. Istället ska manuset vara en slags grund och följa en röd tråd men säljaren måste vara flexibel och anpassa sig eftersom att vad som helst kan hända i ett samtal. En plötslig invändning kan komma och den måste på ett proffsigt sätt bemötas.

80 personer kanske måste kontaktas innan man hittar någon som är intresserad

I många fall så måste så många som 80 personer kontaktas innan man hittar någon som faktiskt är intresserad. Vad ska man säga? Att ta många nej innan man får ett ja är en oundviklig del för en säljare.

Säljaren kanske ringde vid fel tidpunkt, erbjöd en produkt som det inte fanns intresse för. Ja, mycket kan leda till ett nej. Det är viktigt att inte ge upp! Genom att fortsätta att ta samtal så kommer man alltid till ett ja till slut.

Man måste stålsätta sig och ha rätt mindset för att lyckas med telemarketing och resa sig från de tuffa samtalen som inte leder någonstans.

Motivationen och viljan ska finnas där även om bara några få procent av samtalen leder till något positivt.

Telefonförsäljare är generellt sett ärliga.

C. Shakhawat Sultan, en Business Development Manager på CodeRex, sade följande: "Oärlighet, att luras, och att förvirra en kund till att köpa leder förr eller senare till bakslag .Du kan säkert hålla med!

Även om uppgiften är att sälja, så behöver man inte ljuga. Det fungerar inte så, och det skadar företagets rykte.

Därför kör duktiga säljare med rent mjöl och berättar sanningen i alla lägen. Hen svarar på alla frågor som dyker upp och ger ett ärligt svar.

Kom ihåg, “ärlighet varar längst”. Så det finns ingen anledning att ljuga. Förr eller senare kommer sanningen fram, istället för att få en affär genom att vara ärlig så kan den tappas på grund av lögner.


Det är verkligen en konst

Det krävs väldigt mycket av en person om man ska ta hundratals samtal dag ut och dag in utan att bli uttråkad och låta som en robot. Detta gör telefonförsäljare varje dag.

Telefonförsäljare är som vilket annat jobb eller sälj jobb som helst. Vad är hemligheten? Några år in i framtiden kan titta tillbaka på tiden man lagt ner och känna att det var värt det.

Varför då? Jo, för att för de säljarna som aldrig ger sig så leder till ofta till nya möjligheter, befordringar och andra vinster. Det är som vilken karriär som helst.

Att avsluta ett samtal behöver inte innebära att man avslutar en affär


Visste du att när en potentiell kund inte svarar på ett samtal så läggs de vanligtvis automatiskt in på “ring igen - lista”

Okej, exakt så heter den inte alltid, men rent tekniskt sett så är det själva vitsen. Telemarketingföretag slutar inte att ringa förens man faktiskt har kommit fram till rätt person.

När det väl sker och det blir ett nej till svar så det något av följande två saker som skett. Antingen så är personen helt enkelt inte intresserad av vad du erbjuder eller så behöver du byta ut din telefonförsäljare.

Självklart vill inte du behöva testa en massa olika företag och spendera dina pengar och din tid på något som inte fungerar. Det är här vi kan hjälpa dig!

Extern Mötesbokning kopplar ihop ditt företag med de ledande telemarketing företagen i Sverige och väljer ut de som passar bäst för er förfrågan. Vi har screenat alla våra samarbetspartners och du kan känna dig trygg med att komma i kontakt med enbart seriösa och duktiga företag.

Låt oss hjälpa dig redan idag! Begär kostnadsfria offerter redan nu.

Begär kostnadsfria offerter nu.