Vikten av marknadsundersökningar för ditt företag
Ett av de vanligaste misstagen nystartade företag gör är att glömma bort hur viktiga marknadsundersökningar är för företag. Marknadsundersökningar anses vara "onödiga", "ett slöseri med tid" och även "dyra".
Även om de kan kosta ditt företag både tid och pengar kommer marknadsundersökningar tids nog gynna ditt företag rykte och genomsnittliga försäljningsresultat.
För de som inte vet så mycket om marknadsundersökningar finns vi här för att hjälpa till. Är du inte bekant med den typen av tjänster, låt oss presentera marknadsundersökning för dig.
Vad är marknadsundersökningar?
Marknadsundersökningar kan vara att fråga potentiella kunder vad de tycker om de produkter och tjänster som du erbjuder.
Att genomföra kundundersökningar är marknadsundersökning. Att samla information från onlineartiklar, vetenskapliga publikationer eller en lokaltidning är också marknadsundersökning.
Varje process där man systematiskt samlar information från ens målmarknad eller -konsument, vare sig det rör sig om en individ eller ett företag, och där man analyserar deras önskemål, deras behov och deras preferenser, är marknadsundersökning.
Efteråt samlas och analyseras resultaten i en rapport. Dessa rapporter visar på genomförbarheten hos produkten eller tjänsten som du producerar hur effektiv den är på målmarknaden.
Dessutom kan marknadsundersökningar hjälpa dig att skapa innovativa idéer, utveckla bättre strategier och upptäcka värdefulla funktioner som du kan använda i ditt företag.
Till exempel kan marknadsundersökningar också anpassas till vad som är trendigt. Låt oss säga att du driver ett konditori. Tack vare din marknadsundersökningsteknik får du reda på att stockholmare älskar fish and chips. Några dagar senare lägger du till det på menyn. Vad tror du att den förändringen resulterar i?
Marknadsundersökningar är verkligen en nödvändig tjänst för att ditt företag ska fungera smidigt och effektivt.
Utöver dessa fakta kommer här några fördelar som ditt företag kan gynnas av tack vare marknadsundersökningar.
Olika typer av marknadsundersökningar
Det finns flera olika typer av marknadsundersökningar, och vad de klassas som beror på vad de fokuserar på. Men baserat på dataanalys finns följande typer:
- Varumärkeskännedom
- Kampanjforskning
- Konkurrensanalys
- Kundinsikt
- Kundnöjdhet och -lojalitet
- Marknadssegmentering
- Produktutveckling och testning av användbarhet
- Prisundersökning
Identifiera ditt företags befintliga problem och bestäm den specifika metod du behöver för att lösa det innan du utför någon av dessa processer.
Låt oss nu tala om de två främsta metodikerna som används inom marknadsundersökningar:
Primär marknadsundersökning
En metodik som samlar insikter och data direkt från målgruppen. Detta kan antingen vara kvalitativ undersökning (undersökande metod) eller kvantitativ undersökning (vetenskaplig metod). Några exempel är fokusgrupper, kundenkäter, intervjuer och etnografisk undersökning. På grund av det läge vi befinner oss i nu genomförs de flesta undersökningarna genom onlinemöten och appar, enligt en rapport från Statista gjord 2020.
Sekundär marknadsundersökning
Sekundär marknadsundersökning är en annan typ av marknadsföringsmetodik som samlar in data från tredjepartskällor, som samlats in av andra människor eller organisationer. Några av dessa källor är utbildningsinstitutioner, publikationer och kommersiella källor.
Vikten av marknadsundersökningar
Marknadsundersökningar är verkligen en pärla för att öka försäljningen och tillväxten i ditt företag. Följande möjligheter visar varför marknadsundersökningar är så viktigt:
Marknadsundersökningar hjälper dig att kommunicera med dina potentiella kunder och din målgrupp
Och även om detta inte är det enda sättet att kommunicera med människor fokuserar marknadsundersökningar på att identifiera kundens behov och efterfrågan. När du väl har lärt dig vad majoriteten vill ha, kommer du att agera därefter och skapa produkter eller tjänster som är mest lämpliga för dem. Dessutom kan du nå flera kunder på en gång utan att behöva vända dig till dem en och en.
Ta reda på vilken plats som vore mest gynnsam för ditt företag
Be någon räkna ut procentandelen av antalet kunder i ett specifikt område, även om det finns en rad konkurrenter där. En låg andel kunder och besökare kan betyda att det är ett dåligt område för ditt företag.
Minimera investeringsrisker
Ta reda på potentiella problem med en produkt eller tjänst innan du producerar tusentals av den. Gör du det får du det lättare att spara pengar, fatta rätt beslut och skapa bättre alternativ. Ofta kan detta generera mer försäljning, som kan täcka upp för det du spenderade på marknadsundersökningarna.
Marknadsundersökningar uppmuntrar till ny och strategisk planering
Kreativitet är ett plus! Identifiera vad som skulle göra dig överlägsen dina konkurrenter och kom fram till en strategi för att nå dina mål.
Håll kontinuerligt koll på vad som trendar och planera därefter.
Ta reda på hur du kan förbättra dina produkter utifrån dynamiska förändringar på den aktuella marknaden.
Det är också värt att notera att kundupplevelser kommer att bli den viktigaste märkesdifferentieraren före pris och produkt, enligt en studie nyligen genomförd av WalkerInfo.com.
Etablera marknadspositionering
Utvärdera ditt varumärkes rykte och var du befinner dig i branschens nuvarande hierarki. Detta hjälper dig att jämföra och utforska ytterligare steg för att ta ditt företag till nästa nivå medan du håller koll på dina framsteg.
Utvärdera dina konkurrenters framgång
Förutom att analysera dina konkurrenters verksamheter kan du även be prospekt jämföra och höra efter vad de har för preferenser. Även om det är svårt att acceptera, skulle faktiska förutsättningar hjälpa dig att förstå vad din kund vill ha och hjälpa dig att förbättra din marknadsföringsstrategi, oavsett om du utför B2C- eller B2B-marknadsföring.
Marknadsundersökningar skapar bättre reklam
Som nybörjare i branschen är det inte säkert att många har hört talas om ditt företag. Men marknadsundersökningar skulle indirekt hjälpa dig att marknadsföra produkter och tjänster samtidigt som du får en bra uppfattning om dina kunders preferenser. Detta kan du också använda för att generera leads, som du sedan kan föra vidare till ditt säljteam.
Se till att ditt företag lyckas
Efter att ha tagit reda på vad de flesta i din målgrupp vill ha, se till att ditt företag lyckas, vidta omedelbara åtgärder och agera därefter. Detta hade hjälpt dig att lyckas och säkrat ditt företags överlevnad för flera år framöver.
Hur skulle marknadsundersökningar hjälpa ditt företag?
Att ödsla tid och andra marknadsundersökningsresurser är förmodligen den sista marknadsföringsstrategin man kommer att tänka på när man startar ett företag. Ibland vill man bara producera och sälja en produkt eller tjänst direkt. Men det räcker inte. Att genomföra marknadsundersökningar är avgörande för att säkerställa kundnöjdhet, särskilt för nya företag som går in i marknadsföringens mest kritiska stadium.
Sedan dag ett har relevant information om marknadsundersökningar funnits överallt: hos dina befintliga kunder, viktiga medier, konkurrenter, andra företag och även på internet. Marknadsundersökningar hjälper dig att ta del av denna information och tillämpa nödvändiga steg, förbättringar och förändringar för ditt företag.
Men frågan är: kan vi hjälpa dig?
Det finns ingen anledning att tro något annat.
Extern Mötesbokning har hjälpt konsumenter och företag att få kontakt med Sveriges bästa marknadsundersökningsföretag.
Vi har samarbetat med flera marknadsföringsföretag i landet och erbjuder B2C- och B2B-marknadsföringstjänster. Vi är övertygade om att vi kan hitta rätt företag som du kan outsourca din marknadsundersökning till.
Nå oss genom att besvara vårt enkla test, eller ring vår kundtjänst på 010 551 5200 om du har några frågor om vår företagsservice.