Mötesbokning - Hålla mötet online?
Att hålla mötet online
Fördelarna med att hålla sina möten online är många, ni kan spara mycket tid genom att slippa åka bil mellan varje möte. Ni minskar problemet med att företag eventuellt finns för långt bort att besöka och evetuella yttre omständigheter som kan påverka minskas.
Eventuella nackdelar är att många upplever möten online som mindre personliga och en stor del av alla säljare ser en högre avslutsprocent på fysiska möten gentemot möten online.
Vilken programvara ska jag använda för att hålla mötet online?
TechRadar.com har sammanställt en lista på bra programvaror, både som är gratis och som kostar pengar.
Top 6 lista:
Läs mer här.
Tänk på att lära dig noga hur du använder programvaran och hur du bjuder in den andra parten till mötet så att det inte blir några missförstånd eller avbrutna möten på grund av det.
Tips för att lyckas bättre
Gör en klar strategi för hur ni ska hantera mötena som ni håller online.
Vill ni försöka sälja direkt på första mötet som ni håller online? Ska ni använda det första mötet för att känna av hur intresserad den möjliga kunden är och vid intresse direkt försöka boka upp ett fysiskt möte?
Vad gör ni med varje utfall?
Fundera också på hur ni hanterar varje utfall, vad gör ni om kunden vill fundera? Se då till att boka upp en ny kontakt direkt om möjligt så att det inte glöms bort.
Om kunden säger nej? Kan det vara något tillfälligt problem som gör att kunden säger nej? Se till att identifiera anledning och i bästa fall kan ni återkomma vid en bättre tidpunkt och få till säljet då istället.
Om kunden säger ja, varför inte passa på att direkt i första samtalet stämma av om de känner till något annat företag som också kan vara intresserade.
Hantera invändningar
Ett tips jag ofta ger är att ha med ett papper och penna vid varje möte, skriv ner alla invändingar som kommer.
Gå sedan efter några möten igenom alla invändningar, kolla vilka som är vanligast och skriv ner svar på de.
Nästa gång invändingarna kommer så vet precis vad du ska säga.